Zamiast wychowania:

o sile relacji z dzieckiem

Tytuł oryginalny:
Aus Erziehung wird Beziehung
Tłumacz:
Dariusz Syska
Autorzy:
Jesper Juul (1948-2019)
Ingeborg Szöllösi
Wywiad:
Jesper Juul (1948-2019)
Ingeborg Szöllösi ...
Wydawcy:
Legimi (2016)
Wydaw. MiND (2016)
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe Mind (2011-2016)
Autotagi:
druk
książki
poradniki
rodzina
sprawozdania
Więcej informacji...
4.0 (2 głosy)

W osobistej rozmowie Jesper Juul porusza cale bogactwo wątków związanych z wychowaniem dzieci. Poczucie własnej wartości, nauka odpowiedzialności, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemy w szkole… ‒ te i wiele innych kwestii pojawiają się w tej książce. Cenne są liczne przykłady z doświadczenia i praktyki poradniczej duńskiego pedagoga, które pozwalają bliżej zrozumieć jego podejście do dzieci i do rożnych problemów w rodzinie. Juul opowiada o tym, co najważniejsze w relacjach z dziećmi: rezygnacji z pozycji siły i poważnym traktowaniu ich potrzeb. Jedną z nich jest chęć bycia naprawdę dostrzeżonym przez dorosłych. Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwe. Podpowiada, jak kochać dzieci, żeby czuły, że są kochane, jak rozwiązywać konflikty rodzące się wokół władzy w rodzinie i jak może wyglądać prawdziwie osobista rozmowa z dzieckiem. Słowo ,,wychowanie’’ zawiera wyraźną jednostronność oddziaływania między dorosłym i dzieckiem. Ja wolę mówić o relacji rodzica z dzieckiem, bo w prawdziwej relacji obie strony podlegają ,,wychowaniu’’. Zasadnicze dla mnie pytanie brzmi: jak mogę przekazać swojemu dziecku poczucie, że ma ono istotną wewnętrzną wartość? Nazywamy to poczuciem własnej wartości. Bo jeśli to się uda, to samo z siebie będzie zachowywało się ,,dobrze’’, bez żadnej dodatkowej tresury. Podłoga jest czasami lepszym wychowawcą niż niejeden rodzic: bo kiedy trzylatek wspina się na wysokie krzesło, to podłoga nauczy go, że upadek może bardzo boleć. Podłoga nie krytykuje i nie obwinia, co, niestety, często robią rodzice: ,,A nie mówiłem ci, żebyś nie wchodził na to krzesło! Jesteś niegrzeczny, nie słuchasz taty!’’. Takie słowa są zupełnie zbyteczne, bo bardziej bolą niż sam upadek. Zostawiają dziecko z piętnem ,,złego dziecka”.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka w formie wywiadu. Wypowiedzi Jaspera Juula na wysokim poziomie, są merytoryczne, poparte czasem obrazowymi przykładami. Nie wszystkie twierdzenia jednak ze mną rezonują, może niesłusznie oczekiwałam też po tej pozycji czegoś więcej, ale czyta się bardzo dobrze. Lektura książki tego autora jak zwykle skłania do autorefleksji.
  • Wydaje mi się, że to najłatwiej przyswajalna książka Juula dla tych co sięgają po niego pierwszy raz. Pytanie - odpowiedź, pytanie - odpowiedź, autor krótko i węzłowato odpowiada na problemy związane z "wychowaniem". Bardzo polecam.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Tłumacz:Dariusz Syska
Autorzy:Jesper Juul (1948-2019) Ingeborg Szöllösi
Wywiad:Jesper Juul (1948-2019) Ingeborg Szöllösi Ingenorg Szöllösi
Ilustracje:Dariusz Syska
oraz:Jesper Juul (1948-2019) Ingeborg Szöllösi
Wydawcy:Legimi (2016) Wydaw. MiND (2016) Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe Mind (2011-2016)
ISBN:978-83-62445-58-5 978-83-62445-59-2 978-83-62445-83-7 978-83-62445-94-3 978-83-7199-839-2
Autotagi:audiobooki dokumenty elektroniczne druk epika książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana nagrania pedagogika podręczniki poradniki poradniki i przewodniki publikacje popularnonaukowe rodzina sprawozdania wychowanie wywiady zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 19 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo