Prawa człowieka i obywatela w zglobalizowanym świecie

Autorzy:
Magdalena Gawin
Barbara Markiewicz
Rafał Wonicki
Agnieszka Maria Nogal
Recenzja:
Zbigniew Stawrowski
Wydawca:
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (2016)
ISBN:
978-83-235-2191-4
Autotagi:
druk
książki

Rozdział 1: Prawa człowieka i obywatela w prawie międzynarodowym; 1. Historia praw człowieka; 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i prawo międzynarodowe; 3. Prawa człowieka i ich podział; 4. Status praw człowieka; 5. Prawa człowieka a prawa obywatela; 6. Prawa człowieka wobec problemu suwerenności i relacji międzynarodowych; Rozdział 2: Realizm polityczny w stosunkach międzynarodowych; 1. Realizm polityczny; 2. Kategoria suwerenności oraz krytyka praw człowieka – Carl Schmitt; 3. Klasyczna teoria realizmu politycznego – Hans Joachim Morgenthau; 4. Neorealizm i realizm strategiczny – Kenneth Waltz, Thomas Schelling; 5. Wielobiegunowy ład światowy – Chantal Mouffe; 6. Krytyka kategorii suwerenności oraz prawo ponadnarodowe; 7. Wewnętrzne napięcia teorii realistycznej oraz brak autorytetu prawa; Rozdział 3: Idealizm polityczny w stosunkach międzynarodowych; 1. Idealizm; 2. Filozoficzne podstawy podejścia idealistycznego – kosmopolityzm klasyczny; 3. Oświeceniowy projekt wiecznego pokoju – Immanuel Kant; 4. Współczesny liberalny kosmopolityzm; 4.1. Jürgena Habermasa idea postnarodowych konstelacji i janusowe oblicze praw człowieka; 4.2. Davida Helda teoria demokracji kosmopolitycznej; 4.3. Johna Rawlsa idea praw człowieka w stosunkach międzynarodowych; 4.4. Marthy Nussbaum koncepcja capabilities; 5. Prawa człowieka i globalne obywatelstwo; 5.1. Obywatelstwo globalne; 5.2. Globalne obywatelstwo a system westfalski; 6. Wewnętrzne napięcia teorii idealistycznej; Rozdział 4: Prawa człowieka i obywatela jako filozoficzny kontekst procesu globalizacji; 1. Kategoria przestrzeni a prawa człowieka i obywatela; 1.1. Przestrzeń jako miejsce; 1.2. Przestrzeń jako warunek swobodnego poruszania się; 2. Granice polityczne a przestrzeganie praw człowieka i obywatela; 3. Biologizacja praw człowieka a nowe ujęcie przestrzeni politycznej; 3.1. Hannah Arendt: displaced persons a prawa człowieka i obywatela; 3.2. Giorgio Agamben: obóz jako przestrzeń nagiego życia (bios); 3.3. Chantal Mouffe: przestrzeń polityczna jako pole walk; 4. Przestrzeń praw człowieka a idea suwerenności. [JK]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo