Latarnik

Inne tytuły:
Wspomnienie z Maripozy
Autor:
Henryk Sienkiewicz (1846-1916)
Wyd. w latach:
1971 - 2006
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
Więcej informacji...
3.4 (5 głosów)

Utwór powstał w Stanach Zjednoczonych podczas podróży Sienkiewicza po tym kraju. Pisarz wyjechał tam w 1876. Wysyłał do Polski, będącej wtedy pod zaborami, korespondencje drukowane w Gazecie Polskiej. O powstaniu noweli Sienkiewicz poinformował w przypisach: Opowiadanie to osnute jest na wypadku rzeczywistym, o którym pisał w swoim czasie Julian Horain w jednej ze swoich korespondencji z Ameryki. Pierwowzorem postaci latarnika Skawińskiego był Polak o nazwisku Siellawa. Powodem zwolnienia go z posady latarnika było zaniedbanie obowiązków na skutek lektury Murdelio Zygmunta Kaczkowskiego.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Wspomnienie z Maripozy Sachem Bartek Zwycięzca Janko Muzykant Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela
Autor:Henryk Sienkiewicz (1846-1916)
Ilustracje:Krystyna Gorecka-Wencel Monika Stolarczyk Sabina Uścińska-Siwczuk Elżbieta Wysocka Dariusz Stolarczyk
Opracowanie:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989) Barbara Włodarczyk
Przedmowa:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989) Krystyna Poklewska
Wydawcy:Greg (2006) Oficyna Wydawnicza Promocja (2003) PWW (1998) Krajowa Agencja Wydawnicza-B (1982-1998) Klasyka (1997) PW (1997) Zielona Sowa (1997) Siedmioróg (1996) Oficyna Wydawnicza GMP (1994-1996) Wydawnictwo Kama Jolanta Urban (1994) Agencja Wydawnicza Morex Jerzy Mostowski (1994) Agencja Wydawnicza Varsovia (1990) Zakład Narodowy im. Ossolińskich (1988) Książka i Wiedza (1987) Wydaw. Iskry (1982-1986) Państwowy Instytut Wydawniczy (1971-1982) Beskidzka Oficyna Wydawnicza Arcanum Ossolineum
Serie wydawnicze:Lektury Szkolne Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych Lektura Szkolna - GMP Lektury Ucznia Obowiązkowe Lektury Szkolne Biblioteczka polskiego ucznia Kolorowy Świat Lektur Lektury Grega Nasza Biblioteka Lektura Szkolna - Książka i Wiedza Lektury Szkolne ("WAM") Lektury Szkolne - "Morex" Lektury Szkolne - Arcanum Lektury z Opracowaniem klasa 8 klasa VIII, szkoła podstawowa
ISBN:83-03-03421-9 83-03-03609-2 83-04-02709-7 83-05-11818-5 83-207-0548-7 83-207-0935-0 83-7032-087-2 83-7153-031-5 83-85018-81-6 83-85069-30-5 83-85311-66-1 83-85497-89-7 83-86235-76-4 83-86510-20-X 83-86685-29-8 83-86740-68-X 83-86896-96-5 83-87121-09-6 83-87121-14-2 83-87306-01-0 83-87571-33-4 83-88944-19-3
Autotagi:beletrystyka druk elementy biograficzne epika książki literatura literatura piękna literatura stosowana opowiadania powieści proza publikacje dydaktyczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 55 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo