Łysek z pokładu Idy

Autor:
Gustaw Morcinek (1891-1963) ...
Wyd. w latach:
1933 - 2014
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...
5.0

Akcja tego utworu dzieje się na Śląsku, w kopalni, w czasach, kiedy pod ziemią do wożenia węgla używano koni. Zwierzęta, pracując cały czas w ciemności, po jakimś czasie ślepły. Koń o imieniu Łysek był posłuszny, lecz niektórych górników lubił, a innych nie tolerował. Nie lubił na przykład człowieka, który zamiast chleba dał mu tytoń. Łysek znał doskonale swoje obowiązki i nie pozwolił się oszukiwać. Gdy doczepiano o jeden wagonik za dużo do ciągnięcia, koń nie ruszył się z miejsca. (źródło opisu: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/216033/lysek-z-pokladu-idy)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:opowiadanie
Autorzy:Gustaw Morcinek (1891-1963) Bożena Marczewska Zdzisław Byczek Witold Nawrocki (1934-2013)
Przedmowa:Bożena Marczewska Stanisław Aleksandrzak (1909-1985)
Ilustracje:Piotr Kozera Zdzisław Byczek Henryk Goraj Ludwik Maciąg (1920-2007)
Wstęp:Bożena Marczewska
Opracowanie:Piotr Kozera
Opracowanie graficzne:Piotr Kozera
Wydawcy:Wydawnictwo Siedmioróg (1984-2014) Beskidzka Oficyna Wydawnicza (1993-1996) Wydawnictwo Kama Jolanta Urban (1993-1996) Wydawnictwo Nasza Księarnia (1970-1994) Wydawnictwo Łódzkie (1974-1989) Krajowa Agencja Wydawnicza (1983-1985) Wydawnictwo Literackie (1982) Wydawnictwo Śląsk (1967-1972) Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych (1962) Nakładem Związku Nauczycielstwa Polskiego (1945-1948) Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych (1933-1938) Wydawnictwo Zielona Sowa
Serie wydawnicze:Biblioteka Lektur Szkolnych Lektura Biblioteka Lektur Szkolnych - Wydawnictwo Łódzkie Lektury Szkolne Czerwona Biblioteka Kanon Lektur Lektury z Opracowaniem Z cyklu: Obrazki Obyczajowe Lektura - Siedmioróg Lektury Szkolne (Nasza Księgarnia) klasa 5 literatura dla dzieci
ISBN:83-03-00096-9 83-10-08129-4 83-10-09679-8 83-218-0222-2 83-218-0507-8 83-7032-090-2 83-7032-156-9 83-7032-185-2 83-7162-200-7 83-7162-351-8 83-85497-84-6 83-86740-78-7 978-83-7568-599-2 885497-84-6 83-218-0222-3 83-7162-200-2 83-85497-84-7 83-218-00096-9 83-218-0507-08
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika książki literatura literatura piękna opowiadania powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 178 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo