Klasyka Kina Radzieckiego: Lecą żurawie

Tytuł oryginalny:
Letyat zhuravli
Reżyseria:
Mihail Konstantinovič Kalatozov (1903-1973)
Scenariusz:
Viktor Sergeevič Rozov (1913-2004)
Zdjęcia:
Sergej Uruševskij (1908-1978)
Kompozytor:
Moisej Samuilovič Vajnberg (1919-1996)
Tłumacz:
Aleksandra Kwiatkowska
Wydawcy:
Filmostrada (2018)
Epelpol Entertainment (1957-2018)
Epelpol (1957-2007)
Wydane w seriach:
Klasyka Kina Radzieckiego
Klasyka Kina Radzieckiego (Filmostrada)
ISBN:
978-83-66168-08-4
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
DVD
filmy i seriale
nagrania wideo
Więcej informacji...
4.0 (2 głosy)

Kinematografia radziecka, nie ciesząca się w powojennej Polsce zbyt dobrą sławą, wbrew pozorom i obiegowym opiniom wydała szereg filmów wybitnych, które z perspektywy upływających lat nie straciły nic ze swych walorów artystycznych. Kanonicznym przykładem takiego dzieła jest zrealizowany w 1957 roku film Kałatozowa. Już w roku swej premiery opowieść zrealizowana przez gruzińskiego reżysera zrobiła furorę zarówno w ZSRR jak i na świecie. Na sukces tej produkcji złożył się szereg czynników, czyniąc zeń źródło inspiracji dla twórców filmowych na długie lata. Ta epicka historia o miłości z wojną w tle, została zrealizowana brawurowy sposób, na co szczególny wpływ miały niezwykłe zdjęcia Siergieja Urusiewskiego. Ilość nieszablonowych zabiegów operatorskich wykorzystanych w filmie jest ogromna, biorąc zaś pod uwagę rok powstania filmu i ówczesny poziom techniki filmowej, wydaje się wręcz niewiarygodna. Na szczególną uwagę zasługują fenomenalne jazdy kamery (twórczo rozwinięte w przyszłości przez Wojciecha Jerzego Hasa czy Briana de Palmę) oraz niezwykłe kadrowanie z „żabiej perspektywy”. Fabularnie film również stanowił niezwykłe odejście od dotychczasowych schematów kina radzieckiego. Opowieść o wojnie przedstawiana jest z punktu widzenia jednostek, brak w niej agitacji i propagandy, nie pojawiają się na ekranie nawet przez chwilę Niemcy. Na skutek takowych rozwiązań fabularnych film koncentruje się na emocjach i uczuciach, stając się dziełem uniwersalnym, rozumianym pod każdą szerokością geograficzną. Na sukces dzieła Kałatozowa złożyło się ponadto znakomite aktorstwo, szczególnie zaś wspaniała i szczera kreacja Tatiany Samojłowej, dzięki której aktorka zrobiła furorę podczas prezentacji filmu na festiwalu w Cannes, jak również uzyskała szereg nagród, nie tylko w Związku Radzieckim. „Lecą żurawie” to film z gatunku tych, które każdy obejrzeć powinien. Dzieło kanoniczne, nie poddające się upływowi czasu i warte obejrzenia choćby dla niesamowitej sekwencji końcowej, oszałamiającej pod względem artystycznym i działającej na emocje w takim samym stopniu przed sześćdziesięciu laty jak i dziś. (Paweł Kowalczyk - PBW w Łodzi)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Reżyseria:Mihail Konstantinovič Kalatozov (1903-1973)
Scenariusz:Viktor Sergeevič Rozov (1913-2004)
Aktorzy:Aleksej Vladimirovič Batalov (1928-2017) Wasilij Mierkuriew (1904-1978) Tatiana Samojłowa Tatiana Samoilova (1934-2014) Aleksandr Szworin (1931-1994) Svetlana Kharitonova (1932-2012) Konstantin Nikitin Valentin Ivanovič Zubkov (1923-1979) Antonina Bogdanova (1904-1983) Boris Kokovkin (1910-1985) Yekaterina Kupriyanova
Zdjęcia:Sergej Uruševskij (1908-1978)
Kompozytor:Moisej Samuilovič Vajnberg (1919-1996)
Tłumacz:Aleksandra Kwiatkowska
Produkcja:Ruscico Mihail Konstantinovič Kalatozov (1903-1973) Mosfilm
Instytucja sprawcza:Ruscico
Wydawcy:Filmostrada (2018) Epelpol Entertainment (1957-2018) Epelpol (1957-2007)
Serie wydawnicze:Klasyka Kina Radzieckiego Klasyka Kina Radzieckiego (Filmostrada)
ISBN:978-83-66168-08-4
Autotagi:dokumenty elektroniczne DVD filmy filmy i seriale film i wideo nagrania nagrania wideo zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 7 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo