Chłopi

Autor:
Władysław-Stanisław Reymont (1867-1925) ...
Opracowanie:
Anna Popławska (1816-1861) ...
Wyd. w latach:
1906 - 2024
Autotagi:
druk
historia
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.0 (2 głosy)

Władysław Stanisław Reymont znał życie chłopów polskich jak mało kto. Życie blisko natury, w rytm jej odwiecznych praw i nakazów. Reymont przyszedł bowiem na świat jako syn wiejskiego organisty. Szczęściu i wytężonej pracy zawdzięczał to, że w 1924 roku, w 57 roku życia uhonorowano go literacką Nagrodą Nobla właśnie za powieść “Chłopi”. A było to dzieło wyjątkowe w swej epoce, podobnie zresztą jak cała twórczość Reymonta. Powieść “Chłopi” stanowi piękną epopeję wiejskiego życia. Realistycznie ukazuje chłopską codzienność - ciężką pracę, walkę o kawałek chleba, swary, zazdrości, pożądania. To panoramiczne ukazanie egzystencji wiejskiej społeczności napisane z rozmachem piękną, stylizowaną w części na gwarę polszczyzną. Bohaterem jest tu chłopska społeczność Lipiec. Wiele wątków, ludzkich losów i dramatów splata się ze sobą. Na pierwszy plan wysuwa się życie Macieja Boryny i historia jego tragicznego w skutkach małżeństwa z młodszą o czterdzieści lat dziewczyną - Jagną. Lecz to jedynie drobny wycinek tego, co Reymont ukazuje w “Chłopach”. To bowiem bez wątpienia jedno z najgenialniejszych dzieł literatury polskiej stworzone z resztą przez człowieka powszechnie w swych czasach uważanego za pisarską i intelektualną znakomitość na skalę światową. Nic więc dziwnego, że “Chłopów” włączono do kanonu lektur szkolnych, choć przyznać należy, że to literatura o tyleż fascynująca, o ile wymagająca za razem. Niemniej jednak gorąco polecamy lekturę tego wiekopomnego dzieła. Z pewnością każdy miłośnik klasyki nie może przejść wobec “Chłopów” czy “Ziemi obiecanej” Reymonta obojętnie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Lato Zima Wiosna Chłopi 3-4 . T.1 cz. 1-2 Chłopi Tom 1 . T.2 cz. 3-4 Chłopi T.3 jesień Notatki na marginesie Chłopi. T. 4 Chłopi. T. 1 Streszczenie cytaty, które warto znać Chłopi t.2 wydanie z opracowaniem
Autorzy:Władysław-Stanisław Reymont (1867-1925) Anna Popławska (1816-1861) Władysław Reymont Władysław St Reymont Lucjan Ławnicki St Reymont Kazimierz Liszcz Katarzyna Skoniecka Stanisław Reymont Stanisław Władysław Reymony
Opracowanie:Anna Popławska (1816-1861) Maria Zagnińska Lech Majewski Janusz Pulnar (1940-2013) Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989) Kazimierz Liszcz Irena Orlewiczowa Monika Głogowska-Harłoza
Ilustracje:Jolanta Ludwikowska Jolanta Adamus-Ludwikowska Lucjan Ławnicki Apoloniusz Kędzierski Hanna Balcerzak
Posłowie:Stefan Lichański (1914-1983) Józef Bachórz
Fotografia:Mariusz Wideryński
Redakcja:Anna Popławska (1816-1861) Maria Zagnińska
Wokal:Katarzyna Skoniecka
Lektor:Szymon Sędrowski
Tłumacz:Anna Popławska (1816-1861)
oraz:Anna Popławska (1816-1861)
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (1999-2024) Zielona Sowa (2000-2009) Bellona (2007) Agora S. A (2007) Fundacja Edukacji i Kultury Narodowej Siejba im Tadeusza Kościuszki (2000) MEA (2000) Wydawnictwo Świat Książki (1999) Prószyński i Spółka (1998) Wydawnictwo PULS (1991-1995) TEKOP sp. z o. o (1991) SOMIX (1990) Wydawnictwo i Galeria ARS-HIT (1990) Wydaw. Resovia (1990) Państwowy Instytut Wydawniczy (1965-1990) Gebethner i Wolff (1906-1990) Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza (1984) Państwowe Wyd. Literatury Pięknej Litewskiej SRR Wilnius (1954) Gebethneri Wolff (1950)
Serie wydawnicze:Lektura Lektura z Opracowaniem Lektura - Greg Lektury Szkolne BIBLIOTEKA LEKTUR SZKOLNYCH Biblioteka Klasyki Polskiej i Obcej Biblioteka Klasyki Polskiej i Obcej - Państwowy Instytut Wydawniczy Klasyka Polska Seria Kieszonkowa opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów Lektury i obrazy Lektury i obrazy - Greg wydanie z opracowaniem - Greg
ISBN:1-85917-033-1 83-06-01249-6 83-06-02091-X 83-7049-012-3 83-7129-243-0 83-7180-950-6 83-7220-005-X 83-87139-75-0 83-88626-09-4 83-903746-1-7 978-83-7327-173-9 978-83-7327-224-8 978-83-7327-862-2 978-83-7623-044-3 978-83-88435-36-2 1-85917-033 83-7327-173-3 83-7327-224-4 83-7327-224-8 83-7327-244-0 83-7337-173-2 83-97139-75-0 978-83-7327-9 978-83-7327-173-2 978-83-7327-224-5 978-83-7517-224-8 978-83-8327-173-9
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk dysertacje elementy biograficzne epika gimnazjum historia książki literatura literatura piękna literatura stosowana podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 258 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo