Wesele

Reżyseria:
Andrzej Wajda (1926-2016)
Wojciech Smarzowski ...
Scenariusz:
Andrzej Kijowski (1928-1985) ...
Kompozytor:
Stanisław Radwan (1939-2023) ...
Zdjęcia:
Witold Sobociński (1929-2018) ...
Wyd. w latach:
1972 - 2021
Autotagi:
DVD
filmy
filmy i seriale
Więcej informacji...
3.0 (2 głosy)

Mistrzowska adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy uznawana za jedną z najlepszych ekraznizacji w dziejach polskiej kinematografii. Wajda doskonale dobrał aktorów, którzy wykreowali role wręcz życiowe i pamiętane przez lata - od debiutującej Ewy Zietek, przez Daniela Olbrychskiego, Marka Perepeczko aż po Franciszka Pieczkę. Wesele krakowskiego inteligenta i dziewczyny z ludu pełne symboliki, tajemniczości i niejednoznacznych postaci do dziś zadziwia aktualnością i jakże trafnymi odniesieniami do zagmatwanej polskiej historii. Wyśmienity klimat filmu zbudowany został przez świetne zdjęcia (Witold Sobociński), scenografię, kostiumy i przede wszystkim - muzykę. Wykorzystano tu fragmenty utworu Chopina, hejnał z Wieży Mariackiej, muzykę ludową. Warto też wspomnieć, że w motywie chocholego tańca rozbrzmiewa wokal Czesława Niemena. Wesele to niewatpliwie jeden z najbardziej malarskich filmów w historii polskiego kina - przywoływane są tu m.in.: "Rejtan" i "Stańczyk" Matejki oraz "Chochoły" Wyspiańskiego. Humor i dramat, literatura i polityka, realizm i fantastyka - wydawać by się mogło, że dramat Wyspiańskiego jest zbyt trudny do przeniesienia na ekran, a jednak twórcy filmu w pełni oddali jego przesłanie. Jak powiedział Witold Sobociński "powstał obraz filmowy, który do tej pory nie ma sobie równych na świecie, ponieważ język, którym się posługuje, jest zaprzeczeniem teatralności. - To jest film samodzielny, istotny i władający językiem własnie filmowym".
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:reż Wedding
Reżyseria:Andrzej Wajda (1926-2016) Wojciech Smarzowski Wojtek Smarzowski Jan Kulczyński (1931-2015) Andrzej Kotkowski (1940-2016)
Scenariusz:Andrzej Kijowski (1928-1985) Stanisław Wyspiański (1869-1907) Wojciech Smarzowski Wojtek Smarzowski Ryszard Lenczewski
Kompozytorzy:Stanisław Radwan (1939-2023) Tymon Tymański Mikołaj Trzaska Maciej Małecki Ryszard Tymon Tymański
Zdjęcia:Witold Sobociński (1929-2018) Andrzej Szulkowski Piotr Jr Sobociński
Aktorzy:Daniel Olbrychski Ewa Ziętek Marek Walczewski (1937-2009) Marek Perepeczko (1942-2005) Emilia Krakowska Marian Dziędziel Wojciech Pszoniak (1942-2020) Andrzej Łapicki (1924-2012) Iwona Bielska Maciej Stuhr Bartłomiej Topa Izabella Olszewska Tamara Arciuch Henryk Borowski (1910-1991) Kazimierz Opaliński (1890-1979) Mieczysław Stoor (1929-1973) Tymon Tymański Paweł Wilczak Robert Więckiewicz Agata Kulesza Izabela Jurasz-Olszewska Andrzej Chyra Tamara Arciuch-Szyc Michalina Łabacz Olgierd Łukaszewicz Krzysztof Chamiec (1930-2001) Arkadiusz Jakubik Anna Seniuk Jan Englert Mateusz Więcławek Wojciech Zygmunt Pszoniak Agata Turkot Franciszek Pieczka (1928-2022) Mieczysław Czechowicz Janusz Bukowski (1941-2005) Maja Komorowska Czesław Niemen (1939-2004) Gabriela Kownacka (1952-2010) Bożena Dykiel
Autor oryginału:Stanisław Wyspiański (1869-1907)
Scenografia:Tadeusz Wybult (1921-2004) Dagny Czerwińska Marcin Stajewski Barbara Ostapowicz
Kostiumy:Krystyna Zachwatowicz
Opracowanie:Tadeusz Olszewski Rafał Marszałek Krzysztof Płatek Anna Willman
Produkcja:Przedsiębiorstwo Realizacji Filmów Zespoły Filmowe Barbara Pec-Ślesicka (1936-2020)
Instytucje sprawcze:Ministerstwo Edukacji Narodowej Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Studio Filmowe Perspektywa Telewizja Polska Studio Filmowe Kadr Best Film CO Agora SA
Dźwięk:Wiesława Dembińska
oraz:Stanisław Wyspiański (1869-1907) Daniel Olbrychski Ewa Ziętek Marek Perepeczko (1942-2005) Andrzej Łapicki (1924-2012) Wajda Andzrej Kijowski
Wydawcy:Kino Świat (2021) Studio Filmowe Zebra (2019) licencja W W Investments Holding (2019) Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (2017) Telewizja Polska (2014) Agora SA (2011) Studio Filmowe Kadr (2011) Best Film CO (1974-2011) Studio Filmowe Perspektywa (2005-2010) Mediaprofit (2006) SPI International Polska (2004) TVP S. A (2004) TiM Film Studio (2004) Sony Music Entertainment (2002) Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (1993) Agencja Producentów Filmowych (1991) Dom Wydawniczy Jota (1991) Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich (1982) Zespół Filmowy X (1972) Stanisław Wyspiański Filmostrada
Serie wydawnicze:Biblioteka Gazety Wyborczej Biblioteka Gazety Wyborczej. Omówienie Lektury Szkolnej + Film Klasyka Polskiego Kina Cyfrowa Rekonstrukcja Kanon Filmów Polskich Kolekcja Lektur Szkolnych na DVD dla Licealistów Mistrzowie Polskiego Kina Wielka Kolekcja Filmowa
ISBN:5906619082466 9788360174371 590-26-0006-852-5 978-83-268-0463-2 978-83-61809-16-6 978-62086-31-3
Autotagi:CD dokumenty elektroniczne DVD filmy filmy i seriale film i wideo ikonografia książki literatura nagrania nagrania wideo rodzina zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 32 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo