Scenariusze teatrzyków dla szkół:

historia Polski i świata

Autor:
Zofia Kaliska
Wydawca:
Printex (2011)
ISBN:
978-83-60826-67-6
Autotagi:
beletrystyka
druk
historia
scenariusze
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna im. Juliana Ursyna Niemcewicza w Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy - Katalog księgozbioru

Czy historia musi koniecznie być poważna? Czy wszystko, co dotyczy wydarzeń z przeszłości, zawsze powinno być przedstawiane w formie nieciekawej i pompatycznej? Oczywiście, że nie. Poniższe scenariusze teatralne, przeznaczone dla uczniów gimnazjum, są jednym z wielu dowodów na to, że o dawnych dziejach można mówić, pisać, lub ...odgrywać je w sposób nietuzinkowy, interesujący, a nawet zabawny. Każdy z dwudziestu utworów złożony jest z ośmiozgłoskowy rymowanych dialogów, uzupełnionych wstępem oraz ujętymi w nawias i wyróżnionymi kursywą opisami, które mają ułatwić interpretację tekstu. Naturalnie część opisowa to tylko wskazówka, nie trzeba ściśle jej się trzymać. Można na własną rękę eksperymentować ze scenografią, rekwizytami, gestami postaci - wiele zależy tu od wyobraźni reżysera i młodych aktorów. Treść scenariuszy nawiązuje do znanych faktów, historycznych, z których jedne uznaje się za zdarzenia przełomowe, istotnie wpływające na losy naszego kraju czy świata, inne zaś są po prostu dziejowymi ciekawostkami, jedynymi z tych, jakie od wielu lat inspirowały twórców literackich, filmowców, malarzy, kompozytorów...
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo