Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej

Redakcja:
Zenon Gajdzica
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza Impuls (2013)
Wydane w seriach:
Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki
ISBN:
978-83-7850-173-2, 978-83-7850-179-4
Autotagi:
artykuły
druk
książki
publikacje naukowe
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Publikacja wydana w serii Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki. Ukazano w niej przestrzeń publiczną jako determinant warunków funkcjonowania osób z niep­ełno­spra­wnoś­cią. Scha­rakt­eryz­owan­o społeczną (de)waloryzację roli osoby niep­ełno­spra­wnej­, jej deprecjację w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów, reorganizację sieci szkół specjalnych, miejsce ucznia niep­ełno­spra­wneg­o w reformowanej szkole ogólnodostępnej, (nie)przygotowanie zawodowe osób z niep­ełno­spra­wnoś­cią, strategie ich kształcenia. Zanalizowano paradoksy prawne i działania wdrożeniowe w aspekcie integracji systemowej sektorów polityki państwa wobec osób z niep­ełno­spra­wnoś­cią. Zwrócono uwagę na miejsce osób z niep­ełno­spra­wnoś­cią intelektualną oraz osób z uszkodzonym słuchem w lokalnej przestrzeni, kontrolującą funkcję systemu pomocy społecznej jako przeszkodę w osiąganiu przez nie niezależności życiowej, nierozwiązany problem respektowania i egzekwowania ich praw seksualnych, funkcje terapii zajęciowej w domach pomocy społecznej. Przedstawiono pozytywne przykłady przełamywania uprzedzeń - działalność Ośrodka Edukacyjno-Rehabilitacyjno-Wychowawczego w Ustroniu oraz historię Kuby - niep­ełno­spra­wneg­o pracownika przedszkola. • Joanna Bednarek • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo