Uczeń Gutenberga

Tytuł oryginalny:
Gutenberg's apprentice
Autor:
Alix Christie
Tłumaczenie:
Julita Mastalerz
Radosław Pieczyński
Wydawcy:
Dom Wydawniczy PWN - Grupa Wydawnicza PWN (2015)
IBUK Libra (2015)
Wydawnictwo Naukowe PWN (2015)
ISBN:
978-83-7705-622-6, 978-83-7705-836-7
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
powieści
proza

Opowieść o intrydze, zdradzie i bezwzględności, które kryją się za historią wynalezienia druku. Paryż, rok 1450. Ekscytujące miejsce dla młodego skryby. Za dnia Peter Schöffer przepisuje manuskrypty, wieczorami kosztuje miejskich rozkoszy. Na polecenie ojca musi jednak porzucić swoją ulubioną profesję i wrócić z Paryża do Moguncji, by zostać uczniem Johanna Gutenberga, niepokornego wynalazcy o trudnym charakterze, człowieka, który opracował przełomową – a zdaniem niektórych bluźnierczą – metodę produkcji ksiąg za pomocą prasy drukarskiej. W warsztacie mistrza Peter staje w obliczu nowego wyzwania: ma wydrukować Pismo Święte. Zadanie jest ambitne, a może i świętokradcze. Wraz z Gutenbergiem znajdą się w samym środku światopoglądowej rewolucji – a jej skutki przerosną oczekiwania nawet tych, którzy ją wywołali… Z każdej strony tej powieści wyzierają ludzka duma, zazdrość, ambicja i pożądanie, wypełniające świat średniowiecznej Europy. „Ta wspaniała powieść prawdziwie oddaje ducha epoki”. „Booklist” Alix Christie jest dziennikarką i pisarką. Mieszkała w USA, Paryżu i Berlinie, by ostatecznie osiąść w Londynie. Przez wiele lat była reporterką i korespondentką zagraniczną współpracu­jącą z największymi koncernami medialnymi świata. Obecnie pisuje dla „The Economist”. Zebranie materiałów do „Ucznia Gutenberga” zajęło jej pięć lat. Ponieważ sama para się drukarstwem, do opisów trudności, z którymi zmagali się pierwsi drukarze, przemyciła własne doświadczenia. '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Uczeń Gutenberga" Alix Christie podobał mi się, nawet bardzo. W pierwszym rzędzie znalazłem się pod wrażeniem kompleksowości opisu świata przedstawionego w powieści. Konkretna opowieść o wynalazku druku Gutenberga została poprowadzona na misternie skonstruowanym tle historycznym. Na jej przebieg mają wpływ wydarzenia globalne i lokalne, historia miast niemieckich XV wieku, dzieje Kościoła tuż przed reformacją, przemiany gospodarcze i procesy społeczne przez nie zainicjowane u schyłku średniowiecza i na początku epoki nowożytnej, obyczajowość miejsko-cechowa etc., etc. Jeszcze większe wrażenie wywarła na mnie stworzona przez Alix Christie iluzja dostępu do XV-wiecznej mentalności bohaterów. Śledząc losy Petera Schoeffera i innych, czułem tę odległość czasową, jaka nas dzieli. Uwidaczniało się to chociażby w głęboko religijnym sposobie postrzegania przez nich świata i swojego w nim miejsca, opartym przede wszystkim na wierze w opatrzność Bożą i wolę Bożą urze­czyw­istn­iają­cą się w dziejach. Nie tylko w tym, bo także w specyficznie późn­ośre­dnio­wiec­znych reakcjach na konkretne zjawiska. Na przykład w pomieszaniu bohaterów (Anny Pinzler) w zetknięciu się z absolutną nowością, jakim tutaj były stronice zadrukowane bliźniaczo wyglądającym tekstem. Udzielał mi się ten dreszcz niesamowitości na widok czegoś, co jest tak sprzeczne z naturą jak twór wyprodukowany w sposób seryjny, a więc pozbawiony cech indywidualnych, niep­owta­rzal­nych­. I ja - patrząc oczyma bohaterów - skłonny byłbym dać wiarę, że mamy do czynienia ze sztuczką szatańską naigrywającą się ze stworzenia. Wydaje mi się, że Alix Christie udało się stworzyć przekonującą opowieść o czasach przełomu, w których tradycyjne podejście do rzeczywistości już nie wystarcza, musi ono zostać uzupełnione formowaniem się nowego podejścia, czemu towarzyszy ryzyko błądzenia, ale też głębokie poczucie wolności. Tak, Peter Schoeffer to postać historyczna, która tak rozumianej wolności zaznała: najpierw poprzez uświadomienie sobie, że wykonuje fach, którego nie sposób okiełznać regułami, jakimi kierowały się istniejące cechy, a potem przez zdanie sobie sprawy, że wspó­łucz­estn­iczy­ się w projektowaniu przyszłości - na dobre i na złe, nie mając złudzeń, że każdy - najwspanialszy nawet - wynalazek może być skierowany przeciw człowiekowi i kulturze. Styl i kompozycja powieści są bardzo powściągliwe, Christie unika ona wszelkich ułatwień, wabiących czytelnika, ale jednocześnie zafa­łszo­wują­cych­ prawdziwy stan rzeczy. Tutaj dla poparcia tego stwierdzenia warto przywołać wątek romansowy: jakże mało hollywoodzka jest miłość między Peterem a Anną, nies­atys­fakc­jonu­jąca żądnych wzruszeń czytelników, jakże drobny element tej historycznej układanki stanowi. Biorąc to wszystko pod uwagę, z pełnym przekonaniem zachęcić wszystkich czytelników do lektury tej powieści.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
andob
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo