Stryjeńska:

diabli nadali

Autor:
Angelika Kuźniak
Lektor:
Elżbieta Janisławska
Wydawca:
Wydawnictwo Czarne (2015)
Wydane w seriach:
Biografie
ISBN:
978-83-8049-179-3
Autotagi:
biografie
druk
książki
nagrania
4.4 (9 głosów)

Zofia Stryjeńska była malarką na śmierć i życie, budziła podziw i zawiść, zaznała wielkiej sławy i straszliwej nędzy. A w tle jej życia: chwiejna niepodległość, elity kulturalne międzywojennej Polski - Iwaszkiewicz, Lechoń, Tuwim, Pawlikowska-Jasnorzewska, Boy, Witkacy, a zaraz potem Hitler i Stalin. O czym rozmawiała cyganeria warszawska, krakowska, zakopiańska, paryska? Co je łączyło z Zofią Stryjeńską? Z kim się artystka przyjaźniła? Czego się bała? Jakie złudzenia straciła? Jak wyglądał jej związek z wybitnym architektem Karolem Stryjeńskim? Gdzie piła wódkę i jakie wznosiła toasty? Jak na jej decyzje wpływało macierzyństwo? To tylko kilka z setek wnikliwych pytań, które zadaje Angelika Kuźniak, pozwalając nam w Zofii Stryjeńskiej zobaczyć człowieka z krwi i kości, a w jej rozterkach ponadczasowe dylematy.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Angelika Kuźniak, Stryjeńska. Diabli nadali • Polecamy biografię autorstwa Angeliki Kuźniak „Stryjeńska. Diabli nadali”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Czarne w 2015 roku. Książka przedstawia losy wybitnej malarki, ilustratorki i scenografki Zofii z Lubańskich Stryjeńskiej. Poznajemy jej rodzinę i lokalne środowisko krakowskie, a następnie wraz z bohaterką wędrujemy przez Zakopane i Warszawę, Monachium i Paryż, spotykając na kolejnych kartach wybitne postaci międzywojnia, m. in. Witkacego, Fiedlera, Iwaszkiewicza, Pawlikowską-Jasnorzewską czy Samozwaniec. Z bliska przyglądamy się związkom - z architektem Karolem Stryjeńskim i innymi partnerami, a przede wszystkim trudnym relacjom z trojgiem dzieci – Magdą, Jackiem i Jasiem. Autorka często i chętnie posługuje się fragmentami dzienników i listów malarki, ponieważ była ona obdarzona wyjątkowym poczuciem humoru, a jej komentarze do aktualnych wydarzeń i oceny poznanych ludzi są trafne i cięte. Widzimy artystkę borykającą się całe życie z kłopotami finansowymi, pospiesznie realizującą zamówione prace, marzącą o sławie i głodną sukcesów. Cezurą w jej życiu był czas II wojny światowej. To okres prawdziwej próby charakteru - walki o przetrwanie, choroby, a przede wszystkim trwogi o najbliższych. Po wyzwoleniu towarzyszymy rozterkom Stryjeńskiej – pozostać w komunistycznej Polsce czy szukać szczęścia i pracy na obczyźnie. Ostateczny wybór – osiedlenie się w Szwajcarii - nie był chyba decyzją słuszną, a starość okazała się pełna goryczy, poczucia osamotnienia i nasilających się dolegliwości. • • Biografia została uzupełniona licznymi fotografiami z rodzinnego archiwum i zilustrowana dziełami artystki. Znakomita lektura! • Ewa Klimasek – PBP Oborniki •
  • Zdolna i uznana artystka, nietuzinkowa kobieta zmagająca się z trudami życia codziennego i osobistego. Przy tym osoba autoironiczna ze specyficznym poczuciem humoru. Bardzo ciekawa lektura przybliżająca tę postać, którą na pewno warto bliżej poznać.
  • Zofia Stryjeńska była niezwykle barwną postacią dwudziestolecia międzywojennego, pełna ikry i wigoru, opętana słowiańską mitologią, którą autorsko filtrowała swoim temperamentem i wrażliwością, tworząc swoje char­akte­ryst­yczn­e i niezwykłe obrazy, przenosząc się z mieszkania do mieszkania. Książka Kuźniak pozwala nam zapoznać się z niezwykle ciekawym życiem wyjątkowej malarki, która w swoim życiu nie uznawała żadnych kompromisów, a sztukę traktowała jako powołanie i ostateczne przeznaczenie. Śledzimy losy artystki, która obracała się w środowisku warszawskiej i zakopiańskiej bohemy, wędrowała po Europie, przenosząc się z hotelu do hotelu, pomieszkiwała w Paryżu, na starość osiadła w Genewie. Czytamy o życiu na walizkach, które poddane było i zorganizowane wokół sztuki. Perypetie Zofii Stryjeńskiej są przykładem egzystencji, której zwroty i zrywy nikogo nie pozostawią obojętnym. Świetnie napisana książka o sile charakteru i malarstwie jako jedynej drodze mogącej ocalić świat niezwykłej wyobraźni od zapomnienia. Książka o talencie i ciągłej walce o swoją sztukę. O tym, że życie bywa ciężkie i przygnebiające, a podporządkowane swoim pasjom, szczęśliwie mija. O wizjach, które musiały zostać zrealizowane, o demonach i szaleństwach, którym nie sposób było dać odpór. O skomplikowanych kolejach losu, którego fortuna co jakiś czas opuszczała. Aż opuściła na dobre.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Oborniki PBP
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo