Fatalne jaja

Tytuł oryginalny:
Rokovye jajca
Autor:
Michał Bułhakow (1891-1940)
Tłumaczenie:
Edmund Jezierski (1881-1935)
Irena Lewandowska ...
Wyd. w latach:
1928 - 2022
Wydane w seriach:
Bibljoteka Nowości w Warszawie
Dawne Fantazje Naukowe
Powieści i reportaże
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
Więcej informacji...

Kiedy eksperyment naukowy wymyka się spod kontroli tylko cud może uratować ludzkość.

Przez lata króciutkie a znakomite dzieło Bułhakowa odczytywano w kluczu groteski i gorzkiej satyry na rzeczywistość pierwszych pięciolatek władzy realnego komunizmu. A przecież Fatalne jaja to również dramatyczne ostrzeżenie przed ludzką ingerencję w inżynierię przyrody i ciekawa wizja futurystyczna.

Wspaniały wynalazek człowieka - czerwony promień, które przemienia żywe organizmy w mordercze potwory rządzone instynktem, dobre chęci naukowca i nauka oskrobana z moralności do wybuchowa mieszanka, która prowadzi czytelnika do nieoczekiwanego zakończenia.

Do tej pory nie wiadomo, dlaczego sowiecka cenzura przepuściła tę książkę a jej autor nie skończył z kulą w głowie w bezimiennym grobie. Zadziwia słabość Stalina do pióra Bułhakowa, że za jego wstawiennictwem na afisze powróciła sztuka Dni Turbinów, a także z jego polecenia Bułhakow znalazł pracę jako asystent reżysera w Teatrze Artystycznym.

Jeśli sądzisz, że groźne i opłakane w skutkach eksperymenty naukowe zdarzały się tylko w komunizmie, nie sięgaj po tę książkę.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Diaboliada
Autor:Michał Bułhakow (1891-1940)
Tłumaczenie:Edmund Jezierski (1881-1935) Irena Lewandowska Witold Dąbrowski (1933-1978) Andrzej Drawicz Edward Jezierski Alicja Sternowa (1905-1993) Ałła. Sarachanowa
Wstęp:Marcin Darmas Jerzy Kopański
Lektorzy:Marcin Sosnowski Maciej Kowalik
oraz:Michail Afanas'evic Bulgakov
Wydawcy:Legimi (2018-2022) Wolne Lektury (2014-2022) Potop (2021) Wydawnictwo Dobry Owoc (2021) ebookpoint BIBLIO (2020-2021) Wydawnictwo Zona Zero (2020) Fronda (2020) Avia-Artis (2018-2020) IBUK Libra (2017-2020) NASBI (2014-2020) KtoCzyta.pl (2017-2019) CM Braci Wagów (2017) Ventigo Media (2017) MASTERLAB (2015) Muza SA (2002) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (1999) Prószyński i Spółka (1998) Wydaw. Czytelnik (1993) Wydawnictwa Alfa (1988) Roj (1928) S. Cukrowski (1928)
Serie wydawnicze:Bibljoteka Nowości w Warszawie Dawne Fantazje Naukowe Powieści i reportaże
ISBN:9788396048356 83-07-01987-7 83-7001-232-9 83-7180-974-3 83-7319-107-0 978-83-288-1190-4 978-83-65499-64-6 978-83-65776-83-9 978-83-65922-57-1 978-83-66177-78-9 978-83-66177-83-3
Autotagi:audiobooki dokumenty elektroniczne druk e-booki epika fantastyka książki literatura literatura piękna nagrania opowiadania powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 32 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo