Wenecja:

biografia

Tytuł oryginalny:
Venice: pure city
Autor:
Peter Ackroyd
Tłumacz:
Tomasz Bieroń
Wydawca:
Zysk i Spółka Wydawnictwo (2011-2015)
ISBN:
978-83-7785-309-2
Autotagi:
druk
książki
publikacje naukowe
5.0

"Wenecja" Petera Ackroyda to biografia miasta napisana w równie wspaniałym stylu jak jego chwalony i nagradzany "Londyn". Kontekst historyczny i kulturowy, nieustannie obecny przy opisie miasta od jego powstania do współczesności, został przez autora wpleciony w niemal powieściową narrację, dzięki czemu książkę czyta się nie jak przewodnik, ale jak awanturniczy romans przygodowy. Relacja pisarza obejmuje fakty i fantazje, wyczarowuje przed czytelnikiem ulotną atmosferę otaczającą kanały, mosty, nasłonecznione place, kościoły i rynki, święta i kwiaty. Ackroyd prowadzi nas przez historię miasta od pierwszych uchodźców przybywających we mgle laguny w IV wieku, przez powstanie wielkiego państwa kupieckiego i imperium handlowego, przez wojny przeciwko Napoleonowi, aż po dzisiejsze najazdy turystów. Mamy tu wszystko: kupców na Rialto i Żydów w getcie, dmuchaczy szkła z Murano, maski karnawałowe i smutne kolonie trędowatych, a także artystów, twórców opery i wybitnych malarzy - Belliniego, Tycjana, Tintoretta, Tiepolo. I stale obecną aurę zacienionych narożników i ślepych zaułków Wenecji, przemieszaną z fascynującymi opowieściami o więźniach i karze, wojnach i oblężeniach, skandalach i głośnych wydarzeniach, a nade wszystko o pokusach czyhających na każdym kroku w tym jedynym w swoim rodzaju magicznym "mieście z morza".
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo