Biała bluzka

Inne tytuły:
najpiękniejsze opowiadania
Autor:
Agnieszka Osiecka (1936-1997)
Wydawcy:
Prószyński i Spółka-Wydawnictwo (1988-2012)
Prószyński Media Sp. z o. o (2010-2011)
Stowarzyszenie Inicjatywa Kulturalno-Oświatowa Prospero (1993)
Wydawnictwo Literackie (1988-1989)
Wydane w seriach:
Duże Litery
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...
1.5 (2 głosy)

Komoda to mebel z szufladami. Z trzema, czterema potężnymi szufladami. Muszę powiedzieć, że ogromnie lubię komody. Właściwie wszelkie szufladkowce. Potężne sekretery z mnóstwem rozmaitych zakamarków, sekretarzyki, biureczka, a nawet zwykłe skrzynie z nieoczekiwanymi „schowkami”. Nie wiem, co państwo trzymacie w swoim szufladkowcu. Tradycyjnie byłyby to serwety, obrusy, czasem szkło… /…/ w ciężkim solidnym szufladzisku mam chusteczki do nosa, a także całą górę kretonowych i jedwabnych bluzek. Wśród nich moja ulubiona biała bluzka, która swego czasu nabrała dla mnie na tyle symbolicznego znaczenia, że napisałam o niej małą powieść pod tytułem – właśnie „Biała bluzka”. Po roku czy dwóch przysposobiła ją dla telewizji Magda Umer, a wystąpiła w niej Krystyna Janda. Tak przedstawiała „Białą bluzkę” sama Autorka. Ale w szufladach Jej komody oprócz kartek i serwetek zapisanych wierszami były także krótsze i dłuższe opowiadania prozą. Zebraliśmy je dla Państwa w jednym tomie. Oprócz znanych, ale już od dawna niewznawianych utworów, takich jak tytułowa „Biała bluzka”, jest tu jej dalszy ciąg pt. „Ćma”, a także bardzo osobiste opowiadanie „Zabiłam ptaka w locie”. Znajdziemy tu także utwór dla młodych panien – „Salon gier” oraz nigdy dotąd niepublikowaną zabawną opowiastkę kryminalną (!) pt. „Mimi Mahometanka”.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Wynurzenia niezbyt trzeżwej, znerwicowanej kobiety. Język piękny, lecz książka dość nudna.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:najpiękniejsze opowiadania Zabiłam ptaka w locie Ćma Albańska noga, czyli matka i córka Śniło mi się, że moja łódź tonie... Salon gier Mimi Mahometanka Czarna wiewiórka Retro Stworzonko
Autor:Agnieszka Osiecka (1936-1997)
Ilustracje:Marcin Nowosielski Fundacji Okularnicy imAgnieszki Osieckiej Archiwum
oraz:Agnieszka Osiecka (1936-1997)
Wydawcy:Prószyński i Spółka-Wydawnictwo (1988-2012) Prószyński Media Sp. z o. o (2010-2011) Stowarzyszenie Inicjatywa Kulturalno-Oświatowa Prospero (1993) Wydawnictwo Literackie (1988-1989)
Serie wydawnicze:Duże Litery
ISBN:83-08-01922-6 83-900822-2-5 978-83-7648-341-2 978-83-7648-557-7 978-83-7648-609-3 978-83-8169-705-7 83-01922-6 978-83-7649-341-2
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna opowiadania proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 38 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo