Sekret Milly

Tytuł oryginalny:
Me myself Milly
Autor:
Penelope Bush
Tłumacz:
Izabela Wiercińska
Wydawca:
Wydawnictwo Akapit Press (2012-2014)
ISBN:
978-83-64379-35-2
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
5.0

Co zdarzyło się ostatniego lata? Milly nie może o tym mówić. Opisuje wszystko w swoim dzienniku. O tym, jak dorastała w cieniu swojej siostry bliźniaczki. O pewnym amerykańskim chłopcu, który właśnie wprowadził się do ich domu (on też ma swój sekret). Czy Milly w końcu zdradzi swoją tajemnicę?
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Urodzona w 1965 roku Penelope Bush od dawna interesowała się historiami, które tworzyła zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych. Jedną z pozycji tej autorki, która ukazała się w Polsce, jest „Sekret Milly”. Książkę wydano w 2014 roku przez Akapit Press. • Milly po tragicznym Incydencie, o którym stara się zapomnieć, zmienia szkołę. Boi się, jak wszyscy ją przyjmą – nie chce być wytykana palcami. Na dodatek nie chce rozstawać się z siostrą bliźniaczką, która do tej pory zawsze była obok. Lilly jest odważna i wygadana – Milly mogła zawsze ukryć się w jej cieniu. To Lilly urodziła się pierwsza, Milly nikt się nie spodziewał, była niespodzianką. Matka wychowała je sama, chociaż tak naprawdę dom zawsze był pełen ludzi, którzy żyli jak jedna wielka rodzina. Gdy wydarzył się Incydent Milly zaczęła chodzić do terapeuty, który zalecił jej prowadzenie dziennika. Dziewczyna starała się opisać w nim to, co się stało, ale nie było to łatwe. Gdy rodzina, która mieszkała nad nimi wyjechała do Stanów, a ich miejsce zajęli Amerykanie, Milly nie mogła sobie poradzić z tą nowością. Mimo wszystko chciała zakolegować się z synem nowych lokatorów, co nie podobało się Lilly. W nowej szkole Milly znalazła koleżanki, które nie wiedziały o Incydencie, więc mogła żyć normalnie. Do czasu, gdy nauczycielka etyki zadała im jako pracę domową opisanie swojego najgorszego dnia… • Milly to główna bohaterka powieści. Jest też narratorką. Jej opowieść dzieli się na dwie części – narrację w czasie obecnym, a także opis pamiętnikarski, w którym znajdziemy historię życia bliźniaczek i najważniejsze wydarzenia z ich dorastania. Tu najbardziej poznamy ich rodzinę, nie tylko siostry i matkę, ale też osoby, które z nimi mieszkały. • Lilly to zupełnie inna dziewczyna. Jest przeciwieństwem swojej bliźniaczki. Milly ją kocha, co widać w każdej stronie jej opisu, mimo że dla mnie Lilly była czarną owcą tej rodziny. Okazała się wredna, złośliwa i zawistna, skupiała na sobie niepotrzebnie uwagę i oglądała się za każdym chłopakiem. Milly czasem złościła się na bliźniaczkę, ale nie potrafiła nie odzywać się do niej zbyt długo. Na dodatek zgadzała się na wszystko, co wymyśliła jej starsza siostra. • Język powieści jest prosty. Została ona napisana dla nastolatek, dlatego była to opowieść prowadzona w sposób dostosowany do czytelnika. Milly nie była wszechwiedząca – potrafiła przyznać się do tego, że nie rozumie kogoś, nie zna niektórych słów, a także nie ogląda telewizji. To szczera i uczciwa narratorka, która świetnie opowiada o wszystkim, co ją spotkało, a nie były to zbyt przyjemne wydarzenia. • Mimo kolorowej okładki i młodej bohaterki książka nie jest historią złamanego serca po pierwszej miłości. Jest to lektura, która zaskakuje w swoim rozwiązaniu, która pokazuje, jak młoda osoba przeżywa bardzo traumatyczne wydarzenie, którego była świadkiem. Przez całą powieść trudno domyślić się, o co chodzi Milly i czym jest Incydent, jednak gdy w końcu pojawia się jego rozwiązanie, czytelnik zmienia zdanie na temat tego, co przeczytał. To lektura bardzo smutna i wzruszająca, która zaskakuje. • Komu polecam? Spodoba się nie tylko nastolatkom, ale też dorosłym, którzy mogą w niej odnaleźć informację na temat tego, jak młody człowiek radzi sobie z trudnymi sprawami. To mądra i wciągająca książka, która uświadamia nam, że wydarzenia z przeszłości ciągną się cieniem za nami całe życie, nawet jeśli ma się tylko kilkanaście lat, gdy się dzieją.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo