Kamienie na szaniec

Autor:
Aleksander Kamiński (1903-1978) ...
Przedmowa:
Krystyna Heska-Kwaśniewicz ...
Wyd. w latach:
1958 - 2011
Autotagi:
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
Więcej informacji...
4.4 (9 głosów)

Jedną z najbardziej przerażających i fascynujących zarazem cech oblicza świata jest jego nieprzewidywalność. Wiosna, pora rodzenia się nowego życia to symboliczny moment, w którym zaczynają się Kamienie na szaniec. Alek, Zośka, Rudy i ich przyjaciele są wówczas młodymi ludźmi, pełnymi aspiracji, rodzącymi się wraz z przyrodą do dorosłości, do nowego życia. Snują plany na przyszłość, marzą. Wiosna przechodzi w lato, a lato w jesień - równie symboliczny czas powolnego umierania. Jesień ich życia zaczyna się we wrześniu 1939 roku. Jest to książka o wartościach właśnie: o służbie podejmowanej w obliczu niebezpieczeństwa, braterstwie widocznym w poświęceniach wobec przyjaciół i o pracy nad sobą, która jest nieodłącznym elementem wyzwań, przed którymi stają Zośka, Rudy i Alek.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Nad książką uroniłam niejedną łzę, a nie jestem osobą której łatwo się "oczy pocą". Poruszyła mnie opowieść o życiu tych młodych mężczyzn, którzy zginęli pod okupacją niemiecką i już na zawsze będą mieli niewiele ponad dwadzieścia lat. Nie możemy o nich zapomnieć. Czy my, tak nowocześni i tacy "do przodu", potrafimy tak się przyjaźnić, tak kochać i tak walczyć o lepszą Polskę?
  • Jedna z ciekawszych lektur, która może szczerze wzruszyć. Pokazuje czasy 2 wojny światowej. Głównymi bohaterami są : • - Jan Bytnar- Rudy; • - Aleksander Dawidowski- Alek; • - Tadeusz Zawadzki- Zośka. • Akcja rozgrywa się w Warszawie, gdzie w ruchach oporu prowadzone są akcje przeciwko wrogom. • Najbardziej podobał mi się koniec i czytając książkę od deski do deski każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Aleksander Kamiński (1903-1978) Aleksander 1903-1978 Kamiński Juliusz Górecki
Przedmowa:Krystyna Heska-Kwaśniewicz Barbara Wachowicz (1937-2018) Stanisław Broniewski (1915-2000)
Wstęp:Krystyna Heska-Kwaśniewicz Barbara Wachowicz (1937-2018)
Posłowie:Krystyna Heska-Kwaśniewicz
Opracowanie:Krystyna Heska-Kwaśniewicz
Redakcja:Wiesława Szczepanowska
Przypisy:Krystyna Heska-Kwaśniewicz
Fotografia:Barbara Wachowicz (1937-2018)
Wydawcy:Wydaw. Nasza Księgarnia (1999-2011) Książnica (1988-1995) Krajowa Agencja Wydawnicza (1991) Zakład Narodowy im. Ossolińskich (1991) Wydawnictwo Śląsk (1958-1990)
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Lektura Szkolna - Książnica Biblioteka Dzieci i Młodzieży Nasza Biblioteka Obowiązkowe Lektury Szkolne klasa 7
ISBN:83-03-03417-0 83-04-03716-5 83-10-10880-X 83-10-11117-7 83-216-0268-1 83-216-0521-4 83-216-0618-0 83-7025-007-6 83-7132-075-2 83-85348-53-0 83-85348-59-X 83-85348-60-3 978-83-10-11320-7 978-83-10-11433-4 978-83-10-12000-7 978-83-10-12001-4 83-10-1117-7
Autotagi:beletrystyka biografie druk elementy biograficzne epika historia ikonografia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna powieści proza
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 40 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo