Osiem

Autor:
Krzysztof Maciejewski
Ilustracje:
Krzysztof Ramocki
Wydawcy:
IBUK Libra (2012)
Wydawnictwo Forma (2011-2012)
Wydane w seriach:
15 Piętnastka
ISBN:
978-83-60881-79-8, 978-83-63316-02-0
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
opowiadania
3.0

"Osiem" to zbiór opowiadań, bohaterami których są psychopatyczni mordercy manipulujący osnową opowieści, anioły i demony, szekspirowscy protagoniści, zadziwiające istoty prowadzące długie, mailowe dysputy oraz zwykli ludzie. I wszyscy oni mają do przekazania własną prawdę. Mimo wyraźnie onirycznego charakteru, opowiadania Krzysztofa Maciejewskiego, nie są typowymi zapiskami marzeń sennych i koszmarów. Nachodzą na siebie i meandrują wbrew utartym schematom, łamią konwencje horroru i fantastyki naukowej. Są metaforycznymi opowieściami o współczesności, w których prawdziwe matematyczne dowody brzmią jak poezja, a delikatnie wplecione w narrację figury stylistyczne, sugestie i dyskretne nawiązania do Borgesa, Baricco oraz bizarro fiction, powodują, iż opowiadania z tomu "Osiem" odznaczają się hipnotyczną siłą wyrazu i wiodą czytelnika ku nieznanym wcześniej światom.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Tytuł: Osiem • Autor: Krzysztof Maciejewski • Wydawnictwo: FORMA • Rok wydania: 2011 • Liczba stron: 74 • Krzysztof Maciejewski – pisarz, krytyk literacki i dziennikarz. Publikował w większości czasopism fantastycznych. Wyróżniony w konkursie Gildii Horroru za krótkie opowiadanie grozy. Pisał opowiadania do różnych analogii. • Słownictwo książki jest bardzo bogate. Autor umiejętnie włada językiem, budując napięcie oraz zabierając nas w niezwykłą podróż między psyc­hopa­tycz­nymi­ mordercami a demonami. • Wspomnienia mają to do siebie, że przywłaszczają sobie człowieka. • Osiem opowiadań, które wiodą czytelnika ku nieznanym wcześniej światom. Mishmash bohaterów, którzy pragną zawładnąć naszym sercem i umysłem. Zbiór jest spotkaniem z dwiema różnymi rzec­zywi­stoś­ciam­i. Do nas należy w co uwierzymy. • Autor miał bardzo ciekawy pomysł, aczkolwiek nie do końca spodobało mi się wykonanie. Nie poczułem grozy, która zapierałaby mi dech w piersiach. Bardzo dużym plusem jest wprowadzenie psyc­hopa­tycz­nych­ morderców, demonów, aniołów, szekspirowskich protagonistów oraz zwykłych ludzi. Miałem wielkie nadzieje co do tej książki, lecz nie zostały one do końca spełnione. Zawiodłem się. • Ludzki umysł to przecież ocean, w którym dryfują potwory. • Podsumowując, utwór nie wywarł na mnie ogromnego wrażenia. Stał się dla mnie zwykłą książką, która nic po sobie nie pozostawia. Bardzo zawiodłem się na tej pozycji, gdyż myślałem, że przeżyję z nią niezapomnianą podróż. Niestety się myliłem.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo