Mrok i mgła:

Stalin i Sonia Buriagina historia niezwykła

Inne tytuły:
Stalin i Sonia Buriagina
historia niezwykła
Autor:
Stefan Türschmid
Wydawcy:
Legimi (2016)
Dom Wydawniczy Rebis (2015-2016)
IBUK Libra (2015)
ISBN:
978-83-7818-388-4, 978-83-7818-685-4
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
3.7 (7 głosów)

Historia młodej mieszkanki Leningradu, wychowanej na ideałach komunistycznych, która – rzucona w wir przygód – powoli traci wszystkie złudzenia. „Stefan Türschmid, autor Mroku i mgły, potrafił w znakomity sposób przedstawić realia potwornej epoki Stalina, ale przede wszystkim stworzyć wzruszającą miłosną opowieść, od której nie można się oderwać” - Anna Herbich, autorka Dziewczyn z Powstania i Dziewczyn z Syberii Leningrad, listopad 1934. Siedemnastoletnia Sonia Buriagina właśnie zostaje przyjęta w poczet kandydatów do partii. Wychowana na komunistycznych ideałach, wierzy w nieomylność towarzysza Stalina. Jest przy tym piękna i zdolna, jej przyszłość rysuje się więc w jasnych barwach. Jednak jej życie zmieni się w koszmar. Aresztowanie narzeczonego, śmierć ojca, wybuch wojny, blokada Leningradu, wyjazd do Murmańska – to wszystko pozwoli jej zrozumieć, że system, w który tak wierzyła, to najgorsza rzecz, jaka ją może spotkać. Moskwa, styczeń 1934 r. Józef Stalin po raz kolejny zostaje wybrany sekretarzem generalnym partii. W tym momencie jego władza, i tak ogromna, staje się absolutna. Od tej pory nikt nie może się czuć bezpiecznie: jedno słowo dyktatora wystarczy, aby stracić życie, a wczorajszy przyjaciel jutro może się stać największym wrogiem. Ślepa wiara, rozczarowanie, zakazana miłość, oblężony Leningrad, okropności wojny. Wreszcie ucieczka do wolności ‒ to wszystko w tej niezwykłej powieści, w której fikcja literacka po mistrzowsku splata się z historią, tą prawdziwą, niekłamaną, która przejmuje do szpiku kości i każe wciąż na nowo stawiać pytanie: Jak to w ogóle było możliwe? '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Po przeczytaniu tej powieści czuję się bardzo zawiedziona. Miała być to powieść obyczajowo-historyczna, a autor tak dalece zagłebił się w same wątki historyczne, że z tej obyczajowości niewiele tak naprawdę pozostało. Główna bohaterka tej powieści Sonia i jej losy w kontekście całej powieści zdają się być jedynie krótkim epizodem, który na dodatek nie zapadnie czytelnikowi głęboko w pamięć, bo został wręcz przytłoczony historią Stalina i rosyjskiego komunizmu. Jedyny plus jaki dostrzegam dotyczy stylistyki i języka, który jest tak składany, dzięki czemu lekturę tą czyta się jednym tchem. Nic więcej niestety nie dodam...
  • Książka historyczna,opisująca nieludzkie rządy Stalina.Na okładzce piękna dziewczyna, ale o niej w książce w sumie niewiele, chociaż historia Soni jest wciągająca.Dla kogoś kto trochę interesuje się najnowszą historią nie będzie tu właściwie niczego odkrywczego, ale fakty przedstawione są jakby z pozycji samego dyktatora co czyni pozycję ciekawszą.Mnie osobiście w sposób dla niektórych niezrozumiały fascynuje ten okres w tym kraju, więc wszystko jest ok.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo