Śmierć w Oliwie

Autor:
Charles Berg
Wydawcy:
Wirtualne Wydawnictwo Goneta Aneta Gonera (2014-2015)
IBUK Libra (2014)
Legimi (2014)
Wydawnictwo e-bookowo (2014)
ISBN:
978-83-63783-46-4, 978-83-63783-82-2
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
5.0 (2 głosy)

Intrygujące opowiadanie kryminalne osadzone w Wolnym Mieście Gdańsk w przeddzień wybuchu II wojny światowej. Zostaje zamordowana charyzmatyczna piosenkarka, Inga Freiden „Frey”. Jest ukochaną pewnego niemieckiego komisarza policji kryminalnej, więc ten zleca dochodzenie prywatnemu detektywowi Gregorowi Steppe, jako że sam jest zaangażowany uczuciowo w sprawę, więc nie może się nią zająć. Nie do końca wiadomo, czemu akurat tego detektywa wybrał zlecający Gerhard Ziehn. Potem giną kolejne osoby powiązane z osobą panny „Frey”. Gregor wciągnięty w wir wydarzeń brnie przez sprawę i śniegi marcowego Wolnego Miasta Gdańsk roku 1939. Pomaga mu w tym i Gerhard Ziehn, i Elena — piosenkarka z „Rosentala”, która zgrabnie zajęła wolne miejsce po Indze. Opowiadanie ma klimat tamtych czasów z oryginalnymi nazwami w języku niemieckim. Krążymy po ówczesnym Gdańsku po miejscach znanych nam i dziś, ale jakoś dziwnie brzmią niemieckie ich nazwy. Dzięki nim autor odtworzył klimat Wolnego Miasta Gdańsk, potęgując jeszcze bardziej mroczność opowieści i miejsc, w które trafia bohater.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Tytuł: "Śmierć w Oliwie" • Autor: Charles Berg • Wydawnictwo: Goneta • Okładka: Katarzyna Jackiewicz • Data wydania: 13 kwietnia 2015 • Liczba stron: 144 • ISBN: 978-83-63783-82-2 • Charles Berg jest twórcą i miłośnikiem kryminałów retro osadzonych w Wolnym Mieście Gdańsku. • Książka została napisana bardzo lekkim i tajemniczym językiem. Ogólnie wszystko w tej książce jest tajemnicze - miejsca wydarzeń, bohaterowie i... sprawa, która jest do rozwiązania. Tak, nie jest to utwór, który w połowie akcji ujawnia nam to, co będzie dalej. Uwierzcie mi, że nie raz się zaskoczycie, myśląc: tak, to on zabił. Ten kryminał retro pozwolił mi przenieść się do lat 40. i 50. ubiegłego wieku. Dzięki podaniu dokładnych ulic, razem z bohaterem przemierzałem zimne i brudne miejsca. • Zostaje zamordowana piosenkarka, Inga Freiden. Pewien niemiecki komisarz zleca to dochodzenie prywatnemu detektywowi, gdyż on, jak sam twierdzi, nie jest kompetentny do prowadzenia sprawy przez zadurzenie się w ofierze. Giną kolejne osoby, a sprawca nadal jest nieuchwytny. W rozwiązaniu tej dziwnej sprawy, w której od początku nic nie gra, pomagają jemu: Gerhard Ziehn i Elena – piosenkarka, która zajęła miejsce po zmarłej koleżance. Gdy jednak detektyw znajduje odpowiednie tropy, zaczynają dziać się dziwne rzeczy. • Gregor Steppe jest człowiekiem prowadzącym spokojny tryb życia. Dostaje mało spraw do rozwiązywania, gdyż w tamtych czasach ludzie nie mieli pieniędzy, by płacić krocie detektywom, bo przecież policja od czegoś była. Jednak, gdy dostawał już jakieś zlecenie to starał się je rozwiązać skrupulatnie. Sprawdzał każdy trop i przeznaczał mnóstwo kasy na spotkania z ludźmi, którzy mogą pomóc. Bohater przypadł mi do gustu, bo odkryłem w nim część siebie – również jestem osobą dokładną. • Podsumowując, książka bardzo mi się spodobała. Nie jestem wielkim zwolennikiem kryminałów retro i do tej pozycji podchodziłem sceptycznie, ale na szczęście okazała się ona bardzo dobrą dawką literatury. Polecam wszystkim tym, którzy chcą spędzić czas z klimatyczną powieścią.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo