Getto żydowskie w okupowanym Piotrkowie

Autorzy:
Anna Rzędowska
Dina Feldman
Tłumacz:
Dariusz Dekiert
Wydawcy:
Urząd Miasta Piotrkowa Trybunalskiego (2014)
Piotrków Trybunalski - Urząd Miasta
Wydane w seriach:
Biblioteka, Piotrków 800
ISBN:
978-83-934760-2-2
Autotagi:
druk
Źródło opisu: Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Próchnika w Piotrkowie Trybunalskim - Księgozbiór główny
4.5 (2 głosy)

Pisząć o żydowskim getcie w Piotrkowie - o pierwszym getcie w okupowanej przez Niemców Europie - z wielkim bólem autorki dokumentowały ostatnie i najnieszczęśliwsze lata żydowskiej społeczności miasta, będącego przez wieleset lat szczęśliwym, bezpiecznym domem dla tysięcy żydowskich rodzin, z pokolenia na pokolenie tworzących tu aktywną, inspirującą i barwną społeczność, która w ciągu zaledwie sześciu lat Holocaustu została bezlitośnie zniszczona przez nazistów. Straszny los stał się wówczas udziałem tysięcy bezbronnych Żydów, Polaków i Romów, których sprowadzano do Piotrkowa i zamykano w getcie, w obozach pracy albo w więzieniu, a później zabijano na miejscu lub wysyłano na śmierć w obozach pracy i w obozach zagłady. Mimo nieskończenie wielu godzin przegladania przez autorki dokumentów, wczytywania i wsłuchiwania się w relacje ofiar i świadków, pisarki nie są w stanie powiedzieć, że rozumieją, jak w środku cywilizowanej, nowoczesnej Europy mogło zdarzyć się coś równie potwornego jak unicestwienie wielu milionów ludzi i jak tym, któzy ocaleli, udało się zbudować swe życie i przyszłość mimi tego, czego musieli doświadczyć.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo