My i nasze Siedliska

Autor:
Matylda Sapieżyna (1873-1968)
Tłumaczenie:
Andrzej Stańczyk
Etelka Kamocka
Maria Osterwa-Czekajowa
Maria Osterwa-Czekaj
Redakcja:
Maria Rydlowa (1924-2021)
Wydawca:
Wydawnictwo Literackie (2003-2011)
ISBN:
83-08-03492-6, 978-83-08-04011-9
978-83-08-04812-2
Autotagi:
druk
książki

Rodzinny dokument o charakterze pamiętnika. Sumiennie spisywana kronika wydarzeń rodzinnych Matyldy z Windisch-Graetzów Sapieżyny. To zarazem oryginalny portret nieprzeciętnej arystokratki i fascynujący dokument minionej epoki. Wspomnienia obejmują lata od roku 1893 - roku ślubu młodej Austriaczki Matyldy z Pawłem Sapiehą - do końca lat pięćdziesiątych XX wieku. Lekturę utrudnia język autorki.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo