Nauczycielka

Autor:
Judith W. Taschler
Tłumacz:
Aldona Zaniewska
Wydawcy:
Wydaw. W. A. B (2015)
W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2015)
Grupa Wydawnicza Foksal
ISBN:
978-83-280-1578-4, 978-83-280-1574-4
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.5 (4 głosy)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Czy jest to książka o miłości? Zapewne tak, ale o takiej życiowej nie wywodzącej się z naszych młodzieńczych marzeń i oczekiwań. • Oczywiście każdy z nas ma pewne plany i cele do osiągnięcia w życiu, nawet w sferze uczuciowej. Jedni potrzebują spokojnego życia i poszukują partnera na całe życie. Planują z nim przyszłość w różowych barwach – wzajemną miłość aż do śmierci, wspólnie wybudowany dom i obowiązkowo potomstwo, piękne i zdrowe. Inni myślą o życiu przeżywanym w świetle jupiterów, z wieloma partnerami i niekoniecznie myślący o stabilizacji. Są nastawieni przede wszystkim na zrobienie osobistej kariery najczęściej łączącej się z celem materialnej korzyści. • A pozostali próbują połączyć szczęście rodzinne z karierą. Ale czy to jest możliwe? Nie ma oczywiście jednej odpowiedzi na to w jaki sposób ułożyć sobie życie, gdyż każdy z nas jest inny i każdy z nas ma inne potrzeby i wymagania. • Próbą odpowiedzi na to pytanie jest właśnie powieść „Nauczycielka” Judith W. Taschler - austriackiej pisarki, która w bardzo ciekawy sposób pokazuje różne aspekty życia związane z potrzebami: miłości, posiadania potomstwa, spełnienia się zawodowego, bycia z kimś, interesujących i inspirujących rozmów. • Szesnastoletni związek głównych bohaterów Matyldy i Xaviera był osobliwy jak każdy inny związek dwojga ludzi. Skończył się po szesnastu wspólnie spędzonych latach. Koniec tego związku był zaskoczeniem dla bohaterki. Każde z nich od tego momentu inaczej funkcjonowało, inaczej ułożyło sobie życie. Czy tak to sobie wyobrażali na początku rozkwitającego związku? • Jak się okazało marzenia Matyldy były odmienne od oczekiwań partnera. • Dlaczego się rozstali i jak ułożyli sobie życie po szesnastoletnim związku? Z jaką tragedią związane jest życie Xaviera. I czy oboje znaleźli w końcu miłość i spokój? • Wymiana korespondencji, po wielu latach oddalenia od siebie, pokazała, że jedną sprawę czy temat, dwie osoby mogą odbierać zupełnie inaczej. Wyjaśnienia otworzyły oczy bohaterom na domysły i niedopowiedzenia. A może po tym oczyszczeniu ponownie będą mogli być razem? Powieść stawia wiele pytań, daje również do nich odpowiedzi. • Gorąco polecam trzymającą w napięciu powieść, którą czyta się jednym tchem. • Anna Szatko, MBP w Skawinie
    +6 wyrafinowana
  • (…) Prawdziwe życie jednostki właściwie nic nie znaczy, ważne są historie, które pisze i które po nich zostają (…) str 202) • Dramat psychologiczny, zapierający dech w piersiach, dramatyczna miłość, tajemnicze morderstwo. • Ponad 16-cie lat byli parą, pisarz i nauczycielka niemieckiego. On pragnie sukcesu którego nie osiąga, ona dziecka na które pisarz nie pozwala. • Matylda Kaminski jest nauczycielką z powołania, oszołomiona entuzjastycznym pędem do napychania młodzieży wykształceniem. Zawód wykonywała z dumą , traktowała go jako awans społeczny, życiowo bardzo zaradna kobieta. • Xavier Sand ponad wszystko chciał zostać pisarzem, nastawiony na szybki sukces, przeciwny pracy fizycznej , nieodpowiedzialny mężczyzna, przeciwstawia się partnerce w kwestii dziecka. • Łączy ich wspólna namiętność: miłość do literatury, do słuchania historii i opowiadania, do fantazjowania. Tak powstaje trylogia młodzieżowa, tylko już bez Matyldy ….Xavier odniósł sukces i Matylda nie była już mu potrzebna. • Po ponad 16-tu latach kiedy Matylda odnalazła swoje miejsce, ma przyjaciółki i własne życie, pojawia się w jej szkole na warsztatach pisarskich Xaver, głównym tematem ich rozmów poza wyjaśnieniem odejścia jest historia zaginięcia jego syna Jacoba. Matylda jest wstrząśnięta, słuchając opowieści układa w głowie możliwy scenariusz. Na ile sposób i czas spotkania byłych kochanków pozwolą odejść Matyldzie w spokoju i pomogą w rozwikłaniu tajemnicy zaginięcia chłopca ? • To książka intryguje i skłania do przemyśleń, na długo pozostanie w mojej pamięci .
  • Wartka akcja, miłość, tajemnice...i mój wymarziony zawód ;) Bardzo wciągająca powieść. Polecam!
  • Matyldę i Xavera łączy nie tylko miłość, ale także wspólna fascynacja literaturą. Uwielbiają snuć i słuchać swoich historii i opowiadań. Nierozłączni, a jednak ich związek nie przetrwał. Xaver po prostu spakował swoje rzeczy i zniknął z dnia na dzień. Matylda przechodząc załamanie nerwowe znalazła spokój w pracy nauczyciela niemieckiego. Po latach spotykają się ponownie. Xaver który odniósł sukces jako pisarz książek dla młodzieży, zostaje zaproszony do uczestnictwa w warsztatach pisarskich w szkole Matyldy. • Wraz ze spotkaniem, powracają wspomnienia, żale. Dawni kochankowie prowadzą ze sobą dziwną grę mającą na celu wyjaśnienia zaginięcia syna Xavera. • "Nauczycielka" zachwyciła mnie przede wszystkim swoją formą. Autorka przedstawiła fabułę w formie maili, jakie piszą do siebie bohaterowie, rozmów jakie prowadzą, ich monologów, opowiadanych wzajemnie historii, czytanych listów, pamiętników, swoich zwierzeń. Dzięki takiej konstrukcji Taschler pokazuje czytelnikowi jak w różny sposób ludzie potrafią odbierać i interpretować te same wydarzenia. • Sama fabula jest bardzo przemyślana. Początkowo banalna historia związku dwojga ludzi i ich spotkania po latach, wraz z kolejnymi rozdziałami staje się coraz bardziej dramatyczna, intrygując i wciągając w historię zaginionego syna Xavera. Powieść trzyma w napięciu do samego końca. Finał to kolejne zaskoczenie. • To powieść, która skupia się na ludziach. Pisarce udało się stworzyć fantastyczne kreacje psychologiczne bohaterów. Matylda jak i Xaver próbują się zmierzyć z przeszłością i tera­źnie­jszo­ścią­, odkrywając przy tym smutną prawdę, że czasu nie da się cofnąć. • Judith W. Tischler stworzyła cudowną powieść o miłości, zdradzie, śmierci, komunikacji międzyludzkiej. O niewypowiedzianych słowach i straconych szansach. • Marta Ciulis- Pyznar
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo