Player one

Tytuł oryginalny:
Ready player one
Autor:
Ernest Cline
Wyd. w latach:
2012 - 2018
Autotagi:
audiobooki
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
Więcej informacji...
4.3 (3 głosy)

Film w reżyserii Stevena Spielberga w kinach! Bestsellerowa powieść, która stała się już klasykiem swojego gatunku.

Jest rok 2045. Ziemia jest okropnym miejscem. Zasoby ropy się wyczerpały. Klimat się rozregulował. Na planecie panują głód, bieda i choroby. Większość ludzi ucieka od przytłaczającej rzeczywistości, prowadząc wirtualne życie w OASIS, pełnej rozmachu utopii online, gdzie można być, kim się chce i spokojnie funkcjonować, grać i zakochiwać się na jednej z tysiąca planet. Wade Watts żyje w OASIS od wczesnego dzieciństwa i podobnie jak wielu innych, ma obsesję na punkcie Miedzianego Klucza, cyfrowego „wielkanocnego jajka”, ukrytego gdzieś głęboko w cyfrowej rzeczywistości. Schował go przed śmiercią tam założyciel OASIS, James Halliday, multimiliarder. Ten, kto go znajdzie, odziedziczy jego majątek i przejmie kontrolę nad grą. Przez całe lata miliony ludzi próbowały odnaleźć ten skarb; jedyną wskazówką była wiedza, że prowadzące do celu zagadki są oparte na kulturze masowej końca XX wieku. Ale to właśnie Wade natrafia na klucz do pierwszego zadania i nagle odkrywa, że w desperackim wyścigu po największą nagrodę przeciwko sobie ma tysiące konkurentów. Ta coraz bardziej zaciekła rywalizacja wkrótce przenosi się z OASIS do świata rzeczywistego…

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Rok 2045. Świat jest miejscem, które odstrasza, dlatego ludzie z radością zanurzają się w wirtualnej rzeczywistości gry OASIS. W tym świecie można wszystko – chodzić do szkoły, randkować, zabijać wrogów, podróżować, imprezować, ale wielu myśli tylko o jednym – o znalezieniu ukrytej przez twórcę niespodzianki, tzw. wielkanocnego jaja. Gdy ktoś zdobędzie trzy klucze i wykona zadania, zostanie bogaczem. Problem jest jeden – trzeba mieć naprawdę ogromną wiedzę o popkulturze, by dać sobie radę z zagadką twórcy OASIS. • Player One Ernesta Cline’a to powieść młodzieżowa, w której głównym bohaterem jest nastoletni Wade. Chłopak jest także narratorem powieści. Jest uczniem wirtualnej szkoły, ale też jajogłowym – człowiekiem, który szuka wielkanocnego jaja twórcy OASIS. Chłopak wie niemal wszystko o życiu Hallidaya, ma też rozległą wiedzę na temat popkultury. • Głównym tematem książki są poszukiwania kluczy, czyli wielkanocnego jaja. Wade poświęca temu wiele czasu, nie tylko wirtualnie. W prawdziwym życiu ogląda filmy i seriale, gra w gry, o których wspomniał Halliday, próbuje rozwiązać zagadkę, by dotrzeć do klucza jako pierwszy. To prawdziwa popkulturowa uczta, w której wspomina się wiele znanych i mniej znanych rzeczy ze świata filmu, literatury i nie tylko. • Jednak to nie tylko opowieść o przygodach, jakie spotykały chłopaka podczas poszukiwań. Są też tematy poboczne, które uzupełniają ten wątek i sprawiają, że całość wypada naprawdę dobrze. Jest motyw władzy, który przejawia się w istnieniu innej firmy pragnącej zawładnąć światem OASIS, by czerpać z niego zyski. Są wątki dotyczące miłości i przyjaźni, porusza się temat zaufania i sławy. A przy okazji bardzo ważna jest kwestia życia wirtualnego i realnego. Może się wydawać, że to, co pokazano w Player One to tylko wymysł pisarza, lecz gdy pomyślimy o tym dłużej, zobaczymy, że wcale nie jest to wizja nieprawdopodobna. Już teraz poznajemy ludzi z całego świata, dzięki mediom społecznościowym kontaktujemy się z kimś, kogo nawet nie widzieliśmy, a związki internetowe przestają nas dziwić. Ten wątek jest naprawdę ciekawy i daje do myślenia. • Drugą ciekawą rzeczą jest wspomniana wcześniej popkultura. To ogromna przyjemność czytać o tym, jak Wade opowiada o filmach, serialach, grach, muzyce i książkach z taką pasją, że aż zaraża nią czytelnika. Dobrze wypada to zestawienie nowoczesności z dawnymi „hitami”. • Player One to książka, która łączy powieść młodzieżową z czymś na kształt fantastyki, choć trudno orzec, czy na pewno jest to dobre określenie. Wirtualna rzeczywistość i życie nastoletniego chłopaka są tu wymieszane, choć właściwie dominuje ta pierwsza płaszczyzna. Na dodatek okazuje się, że wiele osób żyje głównie wirtualnie, zmieniając swoją tożsamość i pokazując w sieci jedynie to, co chcą. To bardzo prawdziwe i uniwersalne, wcale nie jest to jedynie fikcja literacka. • Książkę czyta się dobrze, mimo że momentami przeładowana jest informacjami na temat popkultury, co nie wszystkim się spodoba. Jeśli jednak lubicie niebanalne pozycje, powinniście sięgnąć po Player One. Szczególnie jeśli planujecie obejrzeć film. A jeśli już oglądaliście, też sięgnijcie, bo znacząco różni się od powieści – no, może poza zakończeniem.
    +2 wyrafinowana
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Ernest Cline
Tłumacz:Dariusz Ćwiklak
Wydawcy:NASBI (2018) JK Wydawnictwo Jacek Kaszyk (2018) Legimi (2018) Feeria (2018) IBUK Libra (2018) Feeria Wydawnictwo - Wydawnictwo JK (2018) Feeria Young - Wydawnictwo JK (2018) Wydawnictwo Amber (2012)
ISBN:978-83-241-4272-9 978-83-7229-724-2 978-83-7229-749-5 978-83-7229-750-1 978-241-4272-9
Autotagi:audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 80 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo