Trędowata:

powieść

Autor:
Helena Mniszek (1878-1943) ...
Wyd. w latach:
1889 - 2024
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...

Najsłynniejszy polski melodramat, książka, która przebojem podbiła serca czytelników i czytelniczek. Wątki i motywy znane z wielkiej literatury pozytywistycznej, jak mezalians, krytyka wyobcowania elit czy propagowanie pracy u podstaw, zaspokajały czytelnicze potrzeby obcowania z literaturą wyższą. Z drugiej strony jest to pozycja łatwa w odbiorze nawet dla niewyrobionych czytelników, przy tym posługująca się popularnym motywem „księcia i Kopciuszka”, nęcąca opisami olśniewającego życia arystokracji, a przede wszystkim: książka o miłości.

Dotychczasowa wielka polska proza skupiała się na wielkich sprawach narodowych i społecznych, traktując wątki uczuciowe jako uzupełnienie głównych tematów. Nagle pojawiła się powieść miłosna, na jaką czekały tysiące odbiorców. Po jej ukazaniu się większość recenzentów Trędowatą zbagatelizowała, w najlepszym razie udzielając autorce uprzejmych zachęt do dalszej pracy. Tym większe było zaskoczenie, kiedy powieść błyskawicznie podbiła rynek czytelniczy, mnożyły się wydania, zaczytywano się nią w pałacach i w czynszowych kamienicach. Niezwykłą popularność powieści doceniło również kino: pierwszym polskim filmem niemym była ekranizacja Trędowatej, w której w głównych rolach wystąpiły dwie największe gwiazdy: Jadwiga Smosarska i Józef Węgrzyn; od czasu publikacji romans sfilmowano czterokrotnie.

Książkę polecają Wolne Lektury — najpopularniejsza biblioteka on-line.

Helena MniszkównaTrędowataEpoka: Modernizm Rodzaj: Epika Gatunek: Powieść

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Trędowata 2 Trędowata 1 powieść. T.1 powieść. T.2 powieść
Autorzy:Helena Mniszek (1878-1943) Teresa Walas Helena Mniszkówna (1878-1943)
Posłowie:Teresa Walas
Przedmowa:Teresa Walas
Lektorzy:Katarzyna Zawadzka Leszek Teleszyński Wojciech Masiak
Opracowanie:Teresa Walas
Redakcja:Teresa Walas
Instytucja sprawcza:Helena Mniszkówna (1878-1943)
Opracowanie graficzne:Joanna Wasilewska
Tłumacz:Katarzyna Zawadzka
Wydawcy:Wydawnictwo WasPos (2022-2024) Świat Książki Wydawnictwo (1997-2024) Wydawnictwo SBM (2023) Wydawnictwo Błysk sp. z o. o (2023) ebookpoint BIBLIO (2021-2023) Legimi (2013-2023) Wolne Lektury (2022) MASTERLAB (2021) Hachette Polska sp. z o. o (2020-2021) Wydawnictwo MG Ewa Malinowska-Grupińska (2008-2018) Liber Electronicus (2013) Wydawnictwo Aleksandria (2009) Akant Ltd (2000-2003) Wydawnictwo Kurpisz (2001) Kallisto (2000) Mea (2000) Ex libris - Galeria Polskiej Książki (1999) Wydawnictwo Andrzej Frukacz Ex Libris - Galeria Polskiej Książki (1999) Elipsa (1996) Reporter (1992) Wydaw. Comfort (1990-1992) Comfort Oficyna Wydawnicza (1990-1992) Wydawnictwo Literackie (1889-1990) Wydaw. Lit (1989) Polski Związek Niewidomych Zakład Wydawnictw i Nagrań (1988-1989) Orbis Books (1977) Vistula (1970) Narodowiec (1969) Wielkopolska Księgarnia Nakładowa Karola Rzepeckiego (1925-1927) Edipresse Polska Wydawnictwo MG Ewa Dorota Malinowska-Grupińska
Serie wydawnicze:Literatura polskiego romansu Wyższe Sfery Duża Litera Romanse wszech czasów WielkieLitery.pl Klasyka Literatury Polskiej AudioBook Klasyka Literatury (Wydawnictwo SBM) Perły Literatury Edipresse Książki Klasyka w eleganckiej edycji Klasyka w eleganckiej edycji [Świat Książki]
ISBN:8308021565 9788367739184 0-901149-10-1 83-08-01951-X 83-08-02195-6 83-85152-60-1 83-85189-20-3 83-85189-26-2 83-87071-14-5 83-88556-01-0 83-89136-77-5 83-911804-5-X 83-911804-6-8 978-83-282-3155-9 978-83-282-3163-4 978-83-60313-33-6 978-83-61297-24-6 978-83-63720-63-6 978-83-680-6863-4 978-83-680-6893-1 978-83-7769-836-5 978-83-7769-837-2 978-83-7769-838-9 978-83-7779-246-9 978-83-7779-485-2 978-83-7991-483-8 978-83-8290-027-9 978-83-8290-028-6 978-83-8290-555-7 978-83-8290-556-4 978-83-8319-305-2 978-83-8348-110-4 83-08-01951-X 978-83-680-6893-1 830950056 8398021956 83-911804-X 83-07-02195-6 83-08-01950-X 83-98-01951-X 83-85-095005-6 83-92308-02195-6
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza wielka czcionka zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 352 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo