Habibi

Tytuł oryginalny:
Habibi
Autor:
Craig Thompson
Tłumacz:
Łukasz Wróbel
Ilustracje:
Craig Thompson
Wydawcy:
Timof Comics - Timof i Cisi Wspólnicy (2012-2019)
Faber Faber (2017)
ISBN:
978-0-571-24132-3, 978-83-61081-77-7
978-83-65527-72-1
Autotagi:
druk
komiksy
komiksy i książki obrazkowe
książki
powieści
2.0

„Habibi” – to najnowsza powieść graficzna Craiga Thompsona. Akcja osadzona jest w fikcyjnym, baśniowym krajobrazie islamskiej kultury, aczkolwiek czas, w którym się toczy jej historia to teraźniejszość, zaś sam autor raczej unika bezpośrednich wskazań do świata arabskiego woląc podkreślać mityczność i uniwersalność opowieści. Bohaterami Habibi są: dziewczyna o imieniu Dodola i młodszy od niej chłopiec: Zam. Urodzili się jako niewolnicy i zostali związani ze sobą zbiegiem przypadkowych okoliczności. Dla obydwojga ucieczka od dramatycznych przeżyć z dzieciństwa staje się niebawem drogą budowy nowego, wspólnego życia. Jednak tkwiąca w nich trauma tego nie ułatwia. „Habibi” to historia miłości. Trudnej miłości. Trudnych relacji i nierzadko destrukcyjnych wyborów. Wszystko to zaś ozdobione cytatami z Koranu przeplatającymi się z zapożyczeniami z innych kultur i regionów świata.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Uwaga, niewielkie spoilery: • Zachęcona lekturą "Blankets" tego samego autora sięgnęłam po "Habibi" i bardzo się zawiodłam. Fabuła skręca momentami w przedziwne, bardzo niezręczne strony. Przedziwnie czyta się komiks o kobiecości w arabskim świecie (o tematach takich jak macierzyństwo, obraz kobiecego ciała, ciąża, seks) napisany przez faceta-Amerykanina. Autor porusza w komiksie bardzo trudne tematy, takie jak przemoc seksualna, pedofilia czy kazirodztwo, ale robi to w sposób zupełnie nietrafiony i niesmaczny (rozerotyzowane sceny gwałtów, dziecko używające seksu do manipulowania dorosłym, romantyzowany związek syna z matką, pokazywanie wszystkich mężczyzn jako niewyżyte, niekontrolujące się zwierzęta). Lektura pozostawiła niesmak i wrażenie jakby autor miał w głowie wiele niepoukładanych spraw w temacie własnej seksualności. Nie polecam.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo