Nadmierna masa ciała - konteksty psychospołeczne i pedagogiczno-edukacyjne

Autor:
Karina Leksy
Wydawcy:
Uniwersytet Śląski (2014)
IBUK Libra (2014)
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego (2013)
Wydane w seriach:
Pedagogika
Pedagogika - Uniwersytet Śląski
Prace Naukowe - Uniwersytet Śląski
Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach,
ISBN:
978-83-226-2181-3, 978-83-8012-138-6
987-83-226-2181-3
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki

Opracowanie jest próbą zdiagnozowania znaczenia nadmiernej masy ciała dla zdrowia i psychospołecznego funkcjonowania człowieka. Przedstawia sposoby definiowania, diagnozowania, rozpowszechnienia i uwarunkowań zjawiska ze szczególnym uwzględnieniem potencjalnego wpływu kultury masowej i stylu życia, jako głównych determinantów nadmiernej masy ciała. Konsekwencje i znaczenie nadwagi i otyłości dla jakości życia człowieka zostały omówione z perspektywy jego funkcjonowania psychospołecznego, przez odwołanie się do doświadczeń osób z nadmierną masą ciała. Starano się także podkreślić rolę Internetu jako narzędzia i źródła wsparcia dla osób z nadwagą i otyłością. Książka może przyczynić się do zwrócenia większej uwagi na problemy osób z nadwagą i otyłością, u podstaw których niejednokrotnie leżą negatywne doświadczenia społeczne związane z wyglądem jednostki. Ponadto, na gruncie pedagogiki, może przyczynić się do podejmowania na różnych szczeblach edukacji zagadnień związanych nie tylko ze zdrowym stylem życia, ale również znaczeniem postawy nietolerancji i uwrażliwianiem na potrzebę akceptacji. Autorka prezentuje też własną propozycję oddziaływań profilaktycznych i edukacyjnych ukierunkowanych na promowanie zdrowego stylu życia oraz postawy tolerancji wobec innych osób, co realizowane jest w środowisku szkolnym i może znaleźć zastosowanie w codziennej praktyce edukacyjnej. Praca adresowana jest do pedagogów, nauczycieli i dyrektorów szkół oraz do studentów pedagogiki. W sposób szczególny może przyczynić się do podniesienia świadomości wychowawców, z jakimi problemami w funkcjonowaniu psychospołecznym zmagają się na co dzień wychowankowie z nadwagą/otyłością, i do podejmowania działań ukierunkowanych na promowanie zdrowego stylu życia oraz tolerancji wobec innych uczniów. Ponadto, niewątpliwym atutem niniejszej publikacji jest nowatorskość podejmowanego tematu. Karina Leksy, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogika; pedagog społeczny, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania naukowo-badawcze Autorki związane są z pedagogiką społeczną, pedagogiką zdrowia oraz edukacją i promocją zdrowia. Autorka/współautorka czterech pozycji książkowych i licznych artykułów opublikowanych w pracach zbiorowych oraz polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. Jest członkinią Zespołu Pedagogiki Społecznej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Schools For Health In Europe Research Group oraz międzynarodowych sieci naukowo-badawczych: COVID-HL, International Union for Health Promotion and Education (IUHPE).
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo