Dukla

Tytuł oryginalny:
Dukla
Autor:
Andrzej Stasiuk ...
Ilustracje:
Kamil Targosz
Wyd. w latach:
1911 - 2019
Wydane w seriach:
Poza Serią
Sovremennoe Evropejskoe Pis'mo
Pol'ša
Autotagi:
druk
książki
proza
Więcej informacji...
4.5 (4 głosy)

No więc Dukla. Dziwne miasteczko, z którego nie ma już dokąd pojechać. Dalej jest tylko Słowacja, a jeszcze dalej Bieszczady, lecz po drodze diabeł powtarza jak litanię swoje „dobranoc” i nic z rzeczy ważnych się nie przydarza, nic, tylko kruche domy przycupnięte przy szosie jak wróble na drucie, a pomiędzy nimi wietrzne wygony nieodmiennie zakończone niebem, które wznosi się, a potem przegina, zawisa nad głową, by wesprzeć się o przeciwległy skraj horyzontu. Tak jest – Dukla, uwertura pustych przestrzeni. Dokąd pojechać z Dukli? Z Dukli można tylko wracać. Podkarpacki Hel, urbanistyczna ultima Thule. Dalej już tylko drewniane chyżki i betonowe okruchy corbusierowskich bastardów – czyli rzeczy, z którymi pejzaż daje sobie jakoś radę.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • O czym jest "Dukla"? W zasadzie o niczym, nie ma tu fabuły, nie ma historii. Osią dla wszystkich opowiadań jest Dukla, do której autor wciąż powraca. • "Od dawna wydaje mi się, że jedyną wartą opisu rzeczą jest światło, jego odmiany i jego wieczność" Dukla to fascynacja światłem. Opisywany przez autora świat jest w ciągłym ruchu, raz jest, by za chwilę zniknąć. Światło wydobywa je z niebytu. • Światło i niewielkie podkarpackie miasteczko stają się punktem wyjścia do rozważań o pamięci. • Stasiuk skupia się na teraźniejszości i niczym fotograf, którego narzędziem nie jest aparat, a słowa potrafi opisać światło, uwiecznić te obrazy, jak na fotografii. • Andrzej Stasiuk to czarodziej, malarz, w przypadku "Dukli" niezwykle utalentowany fotograf. W jego opowieściach o zwyczajnym życiu, przeciętnych ludziach i miejscach potrafi wydobyć na światło dzienne piękno, ukazać ich jasną stronę, której my często dostrzec nie potrafimy. • W tej prostocie przekazu jest chwila na refleksje, nostalgię, zmysłowość, przepełniona poezją, która tkwi w języku. • "Dukla" zachwyca lucyferycznie skrzącym śniegiem, powietrzem jak zimny atrament, światłem barwy roztopionego srebra, łąkach ciężkich i lśniących jak rtęć. "Dukla jak memento, jak mentalna dziura w duszy, klucz nie do podrobienia i duch porośnięty migotliwymi piórkami realności. Dukla warta litanii". Lektura, która pochłania bez reszty. • Marta Ciulis- Pyznar
  • Przynajmniej raz w roku - obowiązkowo!
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Mir po Stasûku
Autorzy:Andrzej Stasiuk Henryk Grynberg
Ilustracje:Kamil Targosz
Lektor:Krzysztof Kołbasiuk (1952-2006)
Tłumaczenie:Laurent Alaux Tat'âna Izotova Jolanta Kamińska Gábor Körner Jozef Marušiak Agnieszka Żuk
Redakcja:Krzysztof Kołbasiuk (1952-2006)
Wydawcy:Legimi (2019) Wydawnictwo Czarne (1911-2019) NASBI (2014) ebookpoint BIBLIO (2014) IBUK Libra (2012) Periplum (2006) Baum (2004) Magvető (2004) Christian Bourgois Éditeur (2003) Novoe literaturnoe obozrenie (2003) Zakład Nagrań i Wydawnictw ZN (1999) Zakł. Wydaw. i Nagr. Pol. Zw. Niewid (1999) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (1998)
Serie wydawnicze:Poza Serią Sovremennoe Evropejskoe Pis'mo Pol'ša
ISBN:5867932761 2-267-01692-3 80-86624-28-5 80-968575-3-3 83-87391-05-0 963-14-2409-X 978-83-7536-037-0 978-83-7536-263-3 978-83-7536-332-6 978-83-8049-750-4 978-83-89755-40-7 978-83-75360037-0
Autotagi:audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika grafiki ikonografia kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna nagrania opowiadania powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 64 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo