Powiedz mi, kim jestem

Tytuł oryginalny:
Dime quien soy
Autor:
Julia Navarro
Tłumacz:
Barbara Obroniecka
Wydawca:
Wydawnictwo Albatros Andrzej Kuryłowicz (2012)
ISBN:
978-83-7659-832-1, 978-83-7359-832-1
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza

Guillermo, na polecenie ciotki, bada tajemnicze dzieje swojej prababki, Amelii, o której wiadomo tylko, że przed wybuchem Wojny Domowej w Hiszpanii, porzuciła męża i syna i uciekła z jakimś mężczyzną. Guillermo dociera do świadków życia prababki i poprzez ich relacje poznajemy burzliwe życie Amelii, dziewczyny z dobrego domu, która zostaje wciągnięta w kręgi rewolucyjne Madrytu lat 30 XX wieku. Uwiedziona przez sowieckiego agenta Pierre’a Comte’a, wyjeżdża z nim do Paryża i Argentyny. Stamtąd trafia do Moskwy, gdzie styka się z piekłem sowieckich czystek, których ofiarą jest jej kochanek. Udaje jej się uciec z Rosji dzięki amerykańskiemu dziennikarzowi Albertowi James’owi, który będzie następnym towarzyszem jej życia. Trafia z nim do Madrytu tuż po triumfie Franco, gdzie dowiaduje się, że jej ojca rozstrzelali frankiści, a matka umarła na gruźlicę. Z kolei, zdradzony mąż nie dopuszcza jej do syna. Amelia postanawia wyjechać z kochankiem Albertem do Londynu, gdzie zostaje zwerbowana przez wywiad brytyjski i jako agentka działa w Rzymie i Berlinie. Następnie wywiad wysyła ją do Warszawy, gdzie Amelia związuje swoje losy z baronem Maxem von Schumannem, oficerem Wehrmachtu, który jest członkiem grupy opozycyjnej wobec Hitlera. Z Warszawy Hiszpanka nie tylko wysyła meldunki do Londynu, współpracuje tam także z organizacją podziemną. Jest jednak aresztowana przez Gestapo i osadzona na Pawiaku. Max wyciąga ją stamtąd i po roku Amelia znów wkracza do akcji.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo