Wrzos

Autor:
Maria Rodziewiczówna (1864-1944) ...
Wyd. w latach:
1921 - 2022
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.0 (5 głosów)

Wrzos I Wszyst­ko się stać mo­że, ale że­by się An­drzej Sa­nic­ki miał że­nić, to szczyt, co plot­ka wy­my­ślić zdol­na. A pa­ni Ce­li­na? Gdy ta wieść gruch­nę­ła po mie­ście, każ­dy ra­mio­na­mi ru­szył -- na­wet nie za­prze­czał -- był to ab­surd. Plot­ka jed­nak nie ci­chła, ow­szem, utrwa­li­ła się. Mó­wio­no, że po­dob­no pan An­drzej z oj­cem się po­jed­nał, że ka­wa­ler­skie swe miesz­ka­nie zwi­ja, że oj­ciec, że pan pre­zes ustę­pu­je mu pierw­sze pię­tro w swej ka­mie­ni­cy na Mar­szał­kow­skiej, że wi­dzia­no ich obu pod rę­kę wy­cho­dzą­cych od ju­bi­le­ra. Sło­wem dzi­wa. [...]
Maria Rodziewiczówna
Ur. 30 stycznia lub 3 lutego 1864 na Grodzieńszczyźnie Zm. 16 listopada 1944 na folwarku Leonów k. Żelaznej pod Skierniewicami Najważniejsze dzieła: Straszny dziadunio (1887), Pożary i zgliszcza (1888), Dewajtis (1889), Między ustami a brzegiem pucharu (1889), Szary proch (1889), Hrywda (1892), Anima vilis (1893), Macierz (1903), Wrzos (1903), Czahary (1905), Joan. VIII 1-12 (1906), Byli i będą (1908), Lato leśnych ludzi (1920) Autorka powieści popularnych, przekładanych na wiele języków europejskich (Dewajtis było tłumaczone na niemiecki, angielski, francuski, węgierski, litewski, serbski, czeski i słowacki). Umysłowość i system wartości pisarki został ukształtowany przez osobiste doświadczenie przemocy władz zaborczych (jej rodzice zostali skazani na zesłanie i konfiskatę majątku za pomoc powstańcom) oraz kilka lat nauki na pensji niepokalanek w Jazłowcu. Po śmierci ojca, od 1881 r. zarządzała majątkiem ziemskim Hruszowa na Polesiu (w 1887 została formalnie jego właścicielką) i zajmowała się pisarstwem; zmieniła też swój wygląd, obcinając krótko włosy oraz przywdziewając strój na poły męski. Już jako młoda dziewczyna deklarowała, że nie wyjdzie za mąż. Przez ponad pół wieku prowadziła gospodarstwo, w którym początkowo mieszkała ze swoją babką, matką i siostrą Celiną, po ich śmierci w latach 90. z Heleną Weychertówną, a następnie od 1919 r. niemal do końca życia z o 11 lat młodszą Jadwigą Skirmunttówną, z którą, według słów tej ostatniej łączyło ją ,,powinowactwo z wyboru" (Wahlverwandtschaft, termin wzięty z tytułu powieści Goethego). Jadwiga zajmowała się domem, Maria interesami, na zimowe miesiące wyjeżdżała pisarka do Warszawy, gdzie wraz z Heleną kupiły wspólnie mieszkanie na Brackiej, a także niewielki majątek podwarszawski w Falenicy, nazwany przez nie Wyraj. Działała w organizacjach ziemianek (od 1907 r. redagowała też pismo ,,Ziemianka"), pracując na rzecz polepszenia sytuacji bytowej, oświaty i świadomości narodowej ludu. W czasie I wojny światowej i wojny 1920 roku uczestniczyła w akcjach pomocy ofiarom działań wojennych, organizowaniu wyżywienia dla ludności cywilnej itp. W okresie międzywojennym lansowana przez prasę endecką. Po wybuchu II wojny światowej w 1939 roku jej majątek został przejęty przez lokalny komitet ludowy, a Rodziewiczówna wraz ze swą towarzyszką przedostały się przez zieloną granicę do Łodzi, a następnie do Warszawy. Zmarła tuż po klęsce powstania warszawskiego, które przebyła w mieście, otoczona opieką powstańców. Pierwsze próby prozatorskie Rodziewiczówny powstały już pensji; zaczęła publikować pod pseudonimem Maro, stanowiącym skrót pierwszych sylab imienia i nazwiska; drugi pseudonim, Žmogus, po lit. ,,człowiek" (szczególnie człowiek z ludu) można uznać za rodzaj deklaracji ideowej (kwestią dążeń narodowych Litwinów pisarka zajęła się w powieści Szary proch). Istotnym wkroczeniem Rodziewiczówny w dziedzinę literatury była publikacja w odcinkach powieści Straszny dziadunio (1886), a następnie przebojowa powieść Dewajtis (1889). Pod względem stylu pisarskiego Rodziewiczówna to epigonka pozytywizmu; poruszana przez nią tematyka ujmowana jest konwencjonalnie i okraszona łatwym sentymentalizmem. Najczęściej poruszana problematyka w jej powieściach to: bezwzględnie pozytywnie wartościowany patriotyzm, kult pracy fizycznej, walka o zachowanie polskiego stanu posiadania na tzw. kresach wschodnich oraz na ziemiach zachodnich (Poznań
(...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje
  • Przejmująca historia kobiety, która dokonuje trudnych wyborów. Porzuca dotychczasowe życie dla mężczyzny, którego nie kocha. Ciekawie autorka przedstawiła życie elit warszawskich pewnie niewiele się różniące od dzisiejszego. Bywanie, plotkowanie, drogie toalety, romanse i dużo pieniędzy to główne rozterki życiowe bogatych bohaterów książki. Tylko Kazia tu nie pasuje, jest Judymem w tym towarzystwie.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:powieść
Autorzy:Maria Rodziewiczówna (1864-1944) Maria Rodziwiczówna
Lektorzy:Joanna Domańska Anna Dudziak-Klempka Anna Romantowska
Przedmowa:Zdzisław Dębicki (1871-1931)
Redakcja:Anna Romantowska Wojciech Kotwica Karolina Seliga
Wydawcy:Wydawnictwo Bukowy Las (2022) Legimi (2018-2022) Wolne Lektury (2015-2022) Heraclon International (2021) Storybox.pl (2021) Fundacja Wolne Dźwięki (2020) Saga Egmont (2019-2020) NASBI (2015-2020) ebookpoint BIBLIO (2015-2020) IBUK Libra (2015-2019) KtoCzyta.pl (2015-2018) Ventigo Media (2016) MASTERLAB (2015) Fundacja Nowoczesna Polska (2014) Wydawnictwo MG (2012) Zakł. Wydaw. i Nagr. Pol. Zw. Niewid (1921-2012) Hachette Livre Polska (2005-2006) Ex Libris Galeria Polskiej Książki (2005) Wydawnictwo Prószyński i Spółka (1973-1999) Świat Książki (1995) Graffiti Ltd (1991) Wydawnictwo Unia (1991) Wydawnictwo Literackie (1986-1991) Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza (1957-1991) Spółdzielnia Wydawnicza Promocja (1985-1990) Spółdzielnia Księgarsko-Wydawnicza PROMOCJA (1989) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1986-1987) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (1986) Lud. Spółdz. Wydaw (1984) The Polish Book Importing CO (1944) Wydawnictwo Kurpisz Heraclon International. Storybox.pl
Serie wydawnicze:Z "Pism" Marii Rodziewiczówny Najsłynniejsze Powieści dla Kobiet kolekcja Hachette Pisma Klasyka literatury kobiecej Najpiękniejsze Romanse Powieść Polska Antykwariat Polskiego Romansu Wolne Lektury Audiobook Audiobook - Heraclon International
ISBN:9788726235623 9788726259902 83-01-00130-5 83-08-01531-X 83-08-02463-7 83-205-3662-6 83-7001-371-6 83-7129-832-3 83-7448-061-0 83-7469-076-3 83-85053-00-X 83-85191-16-X 83-89913-37-2 978-83-285-6864-8 978-83-288-1791-3 978-83-66561-39-7 978-83-7180-901-9 978-83-7769-396-4 978-83-7769-410-7 978-83-7779-102-8 978-83-790333-7-9 978-83-799-1218-6 978-83-8074-436-3 978-83-8074-486-8 978-83-8074-490-5 978-83-8233-533-0 978-83-8233-534-7 83-03-01531-X 83-203-3662-6 83-205-0662-6 83-205-3662-5 83-205-3662-9 85-85053-00-X
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna MP3 nagrania opowiadania powieści proza reprodukcje zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 225 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo