Podróże z Herodotem

Autor:
Ryszard Kapuściński (1932-2007)
Wyd. w latach:
2004 - 2015
Wydane w seriach:
Biblioteka Gazety Wyborczej
Kolecja wybranych dzieł Ryszarda Kapuścińskiego
Biblioteka Gazety Wyborczej. Mistrzowie Słowa
Kolekcja wybranych dzieł Ryszarda Kapuścińskiego - red. Bożena Dutko, Mariusz Szczygieł
Autotagi:
druk
historia
książki
Więcej informacji...
4.4 (7 głosów)

Niezwykła opowieść o tym, jak Herodot - wielki starożytny historyk - i Ryszard Kapuściński - wybitny współczesny reporter - wyruszyli we wspólną podróż w najdalsze zakątki świata. Kiedy Ryszard Kapuściński przygotowywał się do swojej pierwszej zagranicznej podróży, dostał w prezencie "Dzieje" Herodota. Dzieło starożytnego historyka towarzyszyło mu w wędrówkach po Indiach, Chinach, Azji Mniejszej i Afryce. Ponadczasowe porozumienie między współczesnym reporterem a wielkim Grekiem, uznanym za ojca historii, pomogło Kapuścińskiemu znaleźć formułę na książkę całkiem inną w jego dziennikarskim dorobku. Skupioną nie jak dotychczas na wnikliwej obserwacji świata, lecz na istocie pracy reportera. Okazuje się bowiem, że współczesny świat jawi się pisarzowi w zupełnie inny sposób, gdy zaczyna oświetlać go narracja z przeszłości. Czytelnik ma zaś przed sobą dwie odmienne perspektywy - raz staje się mieszkańcem starożytności, innym razem - człowiekiem zanurzonym w teraźniejszości. "Podróże z Herodotem" to utwór pisany z dystansem godnym krytyka literatury. Widoczny jest w nim głęboki namysł nad rolą dziennikarza-reportera i współczesnymi środkami opisu świata. To również pasjonująca przygoda intelektualna dla wszystkich, którzy śledzą zachodzące wokół nas zmiany i próbują wpisać je w bieg wciąż trudnej do zrozumienia historii. Jeden z ostatnich i zarazem najbardziej dojrzałych utworów mistrza polskiego reportażu czyta aktor Stanisław Brejdygant.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Barbara Nocoń – członkini Dyskusyjnego Klubu Książki przy PiMBP w Olkuszu: Młody Ryszard Kapuściński, piszący do „Sztandaru Młodych”, został wysłany na pierwszą zagraniczną misję jako korespondent do Indii. Doznaje zderzenia kulturowego jak zrobić reportaż nie znając języka hindi (angielski również w małym zakresie). Wiedzę o tym kraju miał też małą. Większość spraw załatwiał pojedynczymi sprawami, ale to było zbyt mało, aby poznać ludzi, kulturę i obyczaje. Autorowi towarzyszył w podróży bohater, z którym spędzał czas, a była to książka napisana 2500 lat wcześniej przez Herodota. Cała książka jest przeplatana fragmentami z dzieła Herodota. Podczas pobytu w Indiach poznajemy historię Dariusza – króla Persji oraz jego następcy – Kserksesa. Herodot odbył długą drogę, aby potem spisać to, co ujrzał. Ukazał bogaty świat sprzed wieków, pełen przepychu, wojen, zdarzeń i historii. Herodot był pierwszym podróżnikiem, który stworzył reportaż. Dla Kapuścińskiego spisane przemyślenia z podróży Herodota były wzorem reportażu. Kapuściński przekracza granicę czasu i dlatego nie odczuwamy, że Herodot żył tak dawno. Książka mi się podobała i polecam innym.
    +2 trafna
  • "Ale czy robiłem słusznie, próbując uciekać w historię? Czy miało to jakiś sens? Przecież w końcu odnajdujemy w niej to samo, przed czym zdawało nam się, że zdołamy uciec."
  • Nie jest to łatwa książka, jednakże tym większa satysfakcja nie z przebrnięcia przez nią lecz zrozumienia :)
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Ryszard Kapuściński (1932-2007)
Komentarz:Beata Kęczkowska
Lektor:Stanisław Brejdygant
Wydawcy:Czytelnik (2013-2015) Bellona (2013) Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2004-2010) Agora (2008) Wydaw. Znak (2006) Wydaw. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2005)
Serie wydawnicze:Biblioteka Gazety Wyborczej Kolecja wybranych dzieł Ryszarda Kapuścińskiego Biblioteka Gazety Wyborczej. Mistrzowie Słowa Kolekcja wybranych dzieł Ryszarda Kapuścińskiego - red. Bożena Dutko, Mariusz Szczygieł
ISBN:978-83-07-03298-6 978-83-07-03356-3 978-83-240-0482-9 978-83-240-0573-4 978-83-7552-119-1 83-240-0573-4 978-83-240-0428-9 978-83-240-0573-0 978-83-240-00482-3 978-83-240-00482-9 978-83-111-2601-5-4
Autotagi:autobiografie beletrystyka biografie CD druk elementy biograficzne epika historia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania reportaże sprawozdania
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 49 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo