Dym

Autor:
Maria Konopnicka (1842-1910) ...
Opracowanie:
Barbara Włodarczyk ...
Ilustracje:
Lucjan Ławnicki
Wyd. w latach:
1899 - 2022
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
Więcej informacji...

Dym Ile razy spojrzała w okno swej izdebki, tyle razy widzieć go mogła, jak z ogromnego komina fabryki walił siwym słupem. Nieraz nawet umyślnie odrywała od roboty stare swoje oczy, aby rzucić na niego choć jedno spojrzenie. W spojrzeniu tym była dziwna błogość i jakby pieszczota. Ludzie szli i przechodzili, śpiesząc w różne strony, rzadko który spojrzał w górę w kierunku komina, jeszcze rzadszy zauważył siną smugę dymu. Ale dla niej dym ten miał szczególne znaczenie, mówił do niej, rozumiała go, był w jej oczach niemal żywą istotą. [...]
Maria Konopnicka
Ur. 23 maja 1842 r. w Suwałkach Zm. 8 października 1910 r. we Lwowie Najważniejsze dzieła: O Janku Wędrowniczku, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Nasza szkapa, Miłosierdzie gminy, Rota, Dym, Mendel Gdański Poetka, publicystka, nowelistka, tłumaczka. Zajmowała się krytyką literacką. Pisała liryki stylizowane na ludowe i realistyczne obrazki (W piwnicznej izbie). Wydawała cykle nowel (Moi znajomi, Nowele, Na drodze). W otoczeniu ośmiorga swoich dzieci tworzyła bajki (Na jagody). Jako poetka, inspiracji szukała w naturze (Zimowy poranek). Swoje wiersze publikowała głównie w prasie. Wiersz patriotyczny Rota konkurował z Mazurkiem Dąbrowskiego o miano hymnu Polski. Wiele jej utworów powstało podczas podróży po Europie (Italia). Ostatnie lata życia poświęciła poematowi Pan Balcer w Brazylii. autor: Bartłomiej Chwil
Kupując książkę wspierasz fundację Nowoczesna Polska, która propaguje ideę wolnej kultury. Wolne Lektury to biblioteka internetowa, rozwijana pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W jej zbiorach znajduje się kilka tysięcy utworów, w tym wiele lektur szkolnych zalecanych do użytku przez MEN, które trafiły już do domeny publicznej. Wszystkie dzieła są odpowiednio opracowane - opatrzone przypisami oraz motywami.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Katarynka Legenda o Janie i Cecylii ABC... Nasza szkapa [nowela]
Autorzy:Maria Konopnicka (1842-1910) Barbara Włodarczyk Eliza Orzeszkowa (1841-1910) Bolesław Prus (1847-1912) Konopnicka
Opracowanie:Barbara Włodarczyk Agnieszka Nożyńska-Demianiuk
Ilustracje:Lucjan Ławnicki
Tłumaczenie:Maria Konopnicka (1842-1910) Barbara Włodarczyk
Lektorzy:Ryszard Nadrowski Masza Bogucka Wiktor Korzeniewski
Wybór:Danuta Nikiel-Wroczyńska
Wydawcy:Legimi (2019-2022) Wolne Lektury (2014-2022) SAGA Egmont (2019-2020) NASBI (2014-2020) ebookpoint BIBLIO (2014-2020) MASTERLAB (2015) Wydawnictwo Ibis (2012-2014) Wydawnictwo Greg (2003-2012) SPES (2005-2006) Wydaw. KLASYKA (1996-2006) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (1994-2004) Zielona Sowa (1997-2002) Philip Wilson Warsaw (1997) Wydawnictwo WAM (1997) Beskidzka Oficyna Wydawnicza Ltd (1990-1997) Agencja Wydawnicza Morex (1996) Oficyna Wydawnicza GMP (1996) Zakład Nagrań i Wydawnictw ZN (1994) Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (1992) Krajowa Agencja Wydawnicza (1986) Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych (1962) Czytelnik (1956) Książka i Wiedza (1951) Nakład Geberthnera i Wolffa (1946) nakładem Związku Nauczycielstwa Polskiego Okręgu Śląskiego (1945) Gebethner i Wolff (1909-1939) Wydaw. Kurjera Polskiego (1899) Okręg Śląski w Katowicach
Serie wydawnicze:Biblioteczka Uniwersytetów Ludowych i Młodzieży Szkolnej Lektura wydanie z opracowaniem Biblioteczka Uniwersytetów Ludowych Lektura - Greg Lektura z Opracowaniem Kolorowy Świat Lektur klasa V Biblioteka Szkolna Biblioteka Szkolna. Seria 1 Lektury Szkolne szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
ISBN:9788726235777 83-02-04881-X 83-03-01318-1 83-210-0365-6 83-7032-077-5 83-7032-164-X 83-85497-90-0 83-86740-64-7 83-86896-75-2 83-87571-07-5 83-88435-58-2 83-88468-36-7 978-83-285-0340-3 978-83-285-3132-1 978-83-288-0368-8 978-83-288-1404-2 978-83-7327-268-2 978-83-7738-120-5 978-83-7738-313-1 978-83-799-1342-8 83-88488-36-7 83-868996-75-2 83-86740-40-64-7
Autotagi:audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika gimnazjum historia książki literatura literatura piękna literatura stosowana nagrania opowiadania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne rodzina szkoły podstawowe zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 113 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo