Dziewczynka z zapałkami

Tytuł oryginalny:
Lille Pige med Svovlstikkerne
Inne tytuły:
Księżniczka na ziarnku grochu
Autor:
Hans Christian Andersen (1805-1875) ...
Wyd. w latach:
1990 - 2023
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...

Dziewczynka z zapałkami Zimno było, śnieg padał, ściemniało się coraz bardziej, wieczór się zbliżał. Ostatni dzień roku skończy się niedługo. Zima. Przez ulice zasypane śniegiem, w zmroku idzie dziewczynka bosa, z gołą głową i coś niesie w fartuszku. Dlaczego bosa? To cała historia. Rano miała pantofle, stare i zniszczone, za duże na nią, stare pantofle matki, ale je pogubiła. Dwa powozy nadjeżdżały właśnie z stron przeciwnych, a ona chciała prędko przebiec przez ulicę; biegła co sił, słyszała straszny tętent kopyt, turkot kół, tuż za nią — ach, uciekła przecież, ale boso. Jeden pantofel tak zginął, że go nie mogła znaleźć wśród ciemności, a drugi porwał jakiś chłopiec i ze śmiechem uciekł daleko. Więc szła boso biedna dziewczynka po śniegu, a nogi jej zsiniały i poczerwieniały. Jedną ręką ściskała czerwony fartuszek, w którym niosła kilkanaście paczek zapałek na sprzedaż, a w drugiej ręce miała jedną paczkę i tę podsuwała nieśmiało przechodniom, aby zwrócić na siebie ich uwagę. [...]
Hans Christian Andersen
Ur. 3 kwietnia 1805 r. w Odense na wyspie Fionii Zm. 4 sierpnia 1875 r. w Rolighed koło Kopenhagi Najważniejsze dzieła: baśnie: Brzydkie kaczątko, Calineczka, Dziewczynka z zapałkami, Dzielny ołowiany żołnierz, Królowa Śniegu, Księżniczka na ziarnku grochu, Krzesiwo, Mała Syrena, Nowe szaty cesarza, Słowik, Świniopas; powieści: Improwizator (1835), O.T. (1836), Tylko grajek (1837) Duński baśniopisarz i poeta. Po śmierci ojca, ubogiego szewca, który dla zarobku wziął udział w kampanii napoleońskiej, 14-letni Hans Christian opuścił dom i ruszył do Kopenhagi. Marzył o teatrze, lecz ani jego występy aktorskie, ani dzieła sceniczne (debiut 1829 r. Miłość na Wieży Mikołaja) nie zyskały uznania. Dzięki stypendium królewskiemu (1822) i wsparciu życzliwych ludzi skończył szkołę i został sławnym autorem. W uznaniu zasług otrzymał tytuł profesora (1851) i radcy (1874). Przyjaźnił się m.in. z Dickensem i braćmi Grimm. Andersen podkreślał, że jego baśnie są utworami poważnymi, nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych. autor: Kamil Jackowicz
Kupując książkę wspierasz fundację Nowoczesna Polska, która propaguje ideę wolnej kultury. Wolne Lektury to biblioteka internetowa, rozwijana pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W jej zbiorach znajduje się kilka tysięcy utworów, w tym wiele lektur szkolnych zalecanych do użytku przez MEN, które trafiły już do domeny publicznej. Wszystkie dzieła są odpowiednio opracowane - opatrzone przypisami oraz motywami.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Księżniczka na ziarnku grochu Głupi Jasio Calineczka Cień Mała syrena O tobie mówi bajka Pięć ziarnek grochu Królowa śniegu (Baśń w siedmiu opowiadaniach) Syn dozorcy Dzikie łabędzie Krzesiwo Brzydkie kaczątko Słowik Ib i Krystynka Świniopas Pasterka i kominiarczyk i inne baśnie Latający kufer Baśnie Nowe szaty cesarza Stary dom Dzielny ołowiany żołnierzyk
Autorzy:Hans Christian Andersen (1805-1875) Anna Sójka-Leszczyńska Danuta Wróbel Wilhelm Grimm (1786-1859)
Tłumaczenie:Michał Bujor Anna Sójka-Leszczyńska Cecylia Niewiadomska (1855-1925) Stefania Beylin (1906-1989) Jarosław Iwaszkiewicz (1894-1980) Danuta Wróbel Iwaszkiewicz Jarosław Beylin Stefania Arlenę Sokalską Marceli Tarnowski (1899-1944)
Ilustracje:Ela Wysocka John Patience Andrzej Fonfara (1954-2020) Krzysztof WIŚNIEWSKI Anna Stefaniak Lech Stefaniak Jarosław Żukowski Marcin Piwowarski Leszek Ołdak Marta Nowak Aleksandra Michalska-Szwagierczak Stefania Tł Beylin Paweł Głodek Wojciech Wejner Erina Augenstine Chandra Prakash Dubey Jan Marcin Szancer
Lektorzy:Wiktor Korzeniewski Joanna Lissner Andrzej Szopa Katarzyna Hołtra-Kleiber
Wybór:Ewa Ciesielska
Adaptacja:Sanjay Dhiman
Opracowanie:Michał Bujor Anna Sójka-Leszczyńska Danuta Wróbel Leszek Ołdak
Autor oryginału:Hans Christian Andersen (1805-1875)
oraz:Marcin Piwowarski Samantha Easton
Wydawcy:Wydawnictwo Kwadryga (2021-2023) ebookpoint BIBLIO (2014-2023) Avia-Artis (2022) Wolne Lektury (2014-2022) Legimi (2003-2022) Stowarzyszenie Soundsitive Studio (2020) Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe Arti , Artur Rogala Mariusz Rogala (2014-2018) Wydawnictwo Sara (2002-2018) NASBI (2014) Siedmioróg (2012-2013) IBUK Libra (2011-2013) Lissner Studio (2011) Fundacja Nowoczesna Polska (2011) Imprint sp. z o. o (2011) Wydawnictwo IBIS (2008-2010) Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka (1996-2008) Wydawnictwo LIWONA (2006-2007) G P (2005) Wydawnictwo Muzeum Filumenistycznego (2004) SMPB (2003) SMPB Sp. z o. o (2003) Podsiedlik - Raniowski (2000) Wydawnictwo Klasyka (1996-1999) Kama (1998) Wydawnictwo BGW (1996) Movex (1996) Movex Sp. z o. o (1996) Oficyna Wydawnicza BGW (1991) Wydawnictwo Dom Książki (1990-1991) Krajowa Agencja Wydawnicza (1990) Polska Oficyna Wydawnicza BGW Przedsiębiorstwo Handlowo Wydawnicze Arystoteles Marek Matusiak Arystoteles HAGI Film i Video Pol. Of. Wydaw. BGW Producent Art wood Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe Arti Przedsiębiorstwo Handlowo-Wydawnicze Arystoteles
Serie wydawnicze:Baśnie Hansa Andersena Książki Szczęśliwego Dzieciństwa Zaczarowana Klasyka Poczytaj Mi Babciu! Biblioteka Najmłodszych Biblioteka małego człowieka Baśnie Wszech Czasów Lektura Szkolna Magiczne Historie Złota Seria Baśni Klasyczne Bajki Klasyczne Bajki (Arti)
ISBN:8388791427 5906409110034 9788372973139 83-03-03153-8 83-7066-053-3 83-7066-054-1 83-7083-694-1 83-7083-739-5 83-7083-984-3 83-7153-030-7 83-7153-217-2 83-7161-003-3 83-7272-127-0 83-7297-314-8 83-914762-5-1 978-83-270-2335-3 978-83-285-0724-1 978-83-285-2032-5 978-83-288-1097-6 978-83-60153-74-1 978-83-61065-74-6 978-83-61237-65-5 978-83-61482-04-8 978-83-62797-54-7 978-83-63803-87-2 978-83-66700-06-2 978-83-67012-04-1 978-83-7297-225-5 978-83-7738-626-2 978-83-7738-628-6 978-83-7740-281-8 978-83-7740-289-4 978-83-7740-840-7 978-83-7791-061-0 978-83-8226-827-0 83-86896-93-5 83-7066-053-03 83-7083-739-5-3
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika fantasy film i wideo ikonografia kasety magnetofonowe książki literatura literatura faktu literatura piękna MP3 nagrania nagrania wideo opowiadania proza reprodukcje słuchowiska zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 245 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo