Julita i huśtawki

Autor:
Hanna Kowalewska
Wydawcy:
Zysk i Spółka Wydawnictwo Tadeusz Zysk Aldona Zysk (2000-2009)
Świat Książki - Bertelsmann Media (2007)
Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (2003)
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
4.6 (5 głosów)

"Julita i huśtawki" to książka przewrotna. Do rodzinnego miasteczka przybywa narrator - pisarz, by przez kilka letnich tygodni tworzyć powieść i jednocześnie prowadzić skomplikowaną psychologiczną grę ze swoją ukochaną, którą nazywa Metką. To właśnie ona i jej przyjaciele z dzieciństwa stają się bohaterami jego książki, a także książki Kowalewskiej, opisanymi od pierwszego krzyku gdzieś w końcówce 1955 roku aż po kres Peerelu. Dzieciństwo, szkoła, dojrzewanie, pierwsza miłość, pierwsza śmierć - "historia pewnego pokolenia", jak ironicznie pisze narrator... Prosty zabieg powieści w powieści pozwala Kowalewskiej na dystans wobec stworzonych przez siebie postaci i zwłaszcza wobec PRL, który jest tłem, ale także bohaterem utworu, może nawet najważniejszym! Książka jest przy tym zbudowana tak, jakby autorka patrzyła na opisywany przez siebie świat raz przez lupę, śledząc każdy szczegół, to znów przez lunetę, z daleka, skąd widać więcej i szerzej, ale przestrzeń i czas łagodzi kontury zdarzeń. Więcej jest oczywiście obrazków spod lupy, pokazujących kolejne ważne momenty z życia bohaterów. Autorka zadała sobie wiele trudu, by każdy z tych obrazków był autonomiczny, a jednocześnie, by idealnie pasował do całości. Rodzi się porównanie do ozdobnych szkiełek, które, pozornie różne pod względem kształtu i koloru, układają się w harmonijny witraż. Jaki witraż układa Kowalewska? Powieść o pewnym pokoleniu, jak twierdzi narrator? Powieść o Peerelu? A może powieść o miłości i śmierci? O straconych złudzeniach. Ale także o aniołach, o czarodziejskim źródle, o zwykłym życiu, o trwaniu mimo przeciwności, o kałużach, o kotach, o polskiej prowincji, sennej i cierpliwej. A gdzieś w podtekście także o źródłach inspiracji - zwłaszcza o najpotężniejszych - miłości i namiętności. I to wszystko w jednej powieści? Czemu nie!
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka bardzo przybliża epokę PRLu. Poza rozlicznymi emocjami, jakie rządzą bohaterami jest tu kawał historii;)
  • Autorka poprzez swoją książkę przybliża czytelnikom rzeczywistość peerelowską, opowiada o niej w sposób wyjątkowy, bez sentymentalizmu, ironicznie, z chirurgiczną precyzją. Akcja powieści nie jest złożona. Do Rodzinnego miasteczka z czasów PRL-u przyjeżdża pisarz Koli, by dokończyć książkę (akcja rozgrywa się w latach 1955-1989, a także początkowo w 2003 roku). Spotyka tam dawnych znajomych, a wśród nich Metkę. Jak pisze autorka: „Metka to inna stylistyka – pogranicze zepsucia, szczypta dekadentyzmu, odrobina groteski, trochę palącej ironii, a do tego czułość i namiętność….Karmi się też tym , co drugi ma w głowie, jego poglądami, wiedzą, kompleksami, nawet strachem.” To właśnie ona, a także dawni znajomi z dzieciństwa stają się głównymi bohaterami jego książki. Bohaterów poznajemy przez pryzmat tego, co wie na ich temat Koli, przywołując wspomnienia z dzieciństwa, podwórkowych zabaw, młodości i pierwszych miłości. Odsłania rzeczywistość peerelu – otchłań nonsensu, tępoty i przemocy. W trakcie spotkania Klubowicze dzielili się swoimi wspomnieniami, które przywołała lektura „Julita i huśtawki”. Czytelnikom podobały się odniesienia do prawdziwych wydarzeń ze świata. Był to sentymentalny powrót do przeszłości. Polecamy EF
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Hanna Kowalewska
Lektor:Jacek Kiss (1943-2022)
Wydawcy:Zysk i Spółka Wydawnictwo Tadeusz Zysk Aldona Zysk (2000-2009) Świat Książki - Bertelsmann Media (2007) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (2003)
ISBN:83-7007-213-5 978-83-247-0769-0 978-83-7298-460-9 83-7289-460-3 83-7298-240-3 83-7298-460-9 978-83-7298-460-3
Autotagi:audiobooki druk epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna nagrania powieści proza
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 25 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo