Deszczowa zagadka inspektora Nielubca

Autorzy:
Agnieszka Tyszka
Aleksandra Kucharska-Cybuch
Ilustracje:
Aleksandra Kucharska-Cybuch
Monika Kanios-Stańczyk
Wydawcy:
Wydawnictwo Akapit Press (2014)
Literatura (2014)
ISBN:
978-83-64379-49-9, 978-83-6479-49-9
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
powieści
proza
zbiory opowiadań
4.0

Kto skradł pierwszy wiosenny deszcz? Wszystkie ślady prowadzą do pałacu czarownicy Ryksuni. Czy śledztwo inspektora Nielubca, wspomaganego przez ciotkę Prudencjannę, ocali mieszkańców Bardzo Spokojnej Okolicy przed susza i sprowadzi upragnioną wiosnę?
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Agnieszka Tyszka to pisarka książek dla dzieci. Część jej twórczości mogliśmy poznać dzięki programowi „Jedyneczka”. Przez kilka lat pracowała jako dziennikarka prasowa, a w 2005 roku przyznano jej Nagrodę im. Kornela Makuszyńskiego. W 2014 roku wyszła jej kolejna książka „Deszczowa zagadka inspektora Nielubca”, którą wydało wydawnictwo Akapit Press. • W Bardzo Spokojnej Okolicy panuje wielkie poruszenie. Nadchodzi wiosna, której zwiastunem ma być deszcz – wszyscy go wypatrują. Niestety, mimo że o tej porze już dawno deszcz przychodził, teraz go nie ma. Na dodatek po drugiej stronie Błotnistego Wybrzeża ktoś zaczyna budować SPA, a ziemia zaczyna robić się coraz bardziej podmokła. Srebrzysta Ćma postanawia posprzątać dopiero, gdy zacznie padać. Odwiedza ją przyjaciółka, ważka Pężyrka, która mówi o tym, że pan Chrząszcz zamyka sklep. Obie udają się do sklepu, a po drodze spotykają Niesiębądkę, która skarży się na to, że kwiaty odmówiły wzrostu, bo nie mają deszczu. Tymczasem Nieradka stara się dogodzić ciotce. Niedługo Prudencjanna ma urodziny i narzeka, że jeśli deszcz nie spadnie, imprezy nie będzie. A deszczu jak nie było tak nie ma. Owady pod sklepem nie rozmawiają o niczym innym. Muszą jednak przerwać, bo nagle okazuje się, że ktoś ugrzązł w błocie i potrzebna jest akcja ratunkowa. W nocy okazuje się, że Srebrzysta Ćma słyszy deszcz, lecz go nie widzi. Zaczyna podejrzewać, o co może chodzić. Postanawia zorganizować dochodzenie, które poprowadzi inspektor Nielubiec. • Narracja trzecioosobowa pozwala śledzić kilku bohaterów. Są to owady – gąsienica, ćma czy ważka. Są jednak przedstawione jak ludzie – noszą ubrania, obchodzą urodziny, pomagają sąsiadom i uprawiają ogródki, a nawet sprzątają! Bohaterowie mają świetne imiona – Pężyrka, Niesiebądka, Niestatka. Poza tym są dobrze przedstawieni, choć tworzą jedynie tło dla opowieści. • Głównym wątkiem jest zaginięcie wiatru. Przez niego wszyscy są niespokojni, a Bardzo Spokojna Okolica wypatruje go od wielu dni. By rozwiązać tę sprawę potrzebny jest fachowiec – sam inspektor Nielubiec. Niestety, miałam wrażenie, że to mieszkańcy Bardzo Spokojnej Okolicy rozwiązują zagadkę, a inspektor nic nie robi. Miał on być tylko motorem ich działań, bo wszystko zrozumiała już wcześniej Ćma. • Język jest prosty, zdania dość krótkie. Czcionka jest spora, a interlinia ułatwia czytanie. Dialogi pojawiają się często i to głównie dzięki nim poznajemy charaktery postaci. Jedyne, czego mi brakowało, to wyróżnienia myśli poszczególnych bohaterów. • Książka naszpikowana jest obrazkami. Są kolorowe i bardzo szczegółowe. Wzbogacają opowieść i ilustrują to, co właśnie jest w tekście. Twarda okładka sprawia, że dobrze trzyma się tę lekturę podczas czytania, a niewielki rozmiar idealnie pasuje do małych dłoni dzieci. • Opowieść jest naprawdę interesująca. Zagadka kryminalna i zwyczajne, codzienne sprawy mieszkańców Bardzo Spokojnej Okolice powodują, że książkę czyta się szybko i z zapartym tchem śledzi się postępy śledztwa. Postacie są niecodzienne i ciekawe. Podoba mi się pomysł, by to owady były tu bohaterami. Książka ta sprawi, że zarówno dzieci jak i rodzice będą się z nią świetnie bawić. • Polecam tym, którzy szukają opowieści dla dzieci, która zainteresuje je już od pierwszej strony. Nutka kryminału, który się tu pojawia, sprawia, że jest to lektura ciekawa i odpowiednia dla młodych czytelników. Ładne obrazki i duża czcionka sprawią, że dzieci na pewno z chęcią zabiorą się za czytanie.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo