Bankructwo małego Dżeka

Inne tytuły:
Dzieła
Autor:
Janusz Korczak (1878-1942)
Wyd. w latach:
1946 - 2024
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...

Kolejna książka wznawiana z okazji Roku Korczakowskiego to opowieść pokazująca młodym czytelnikom, jak gospodarować pieniędzmi. Opublikowana po raz pierwszy w 1924 roku, pozostała aktualna aż do dziś. Jest doskonałym, przystępnym wprowadzeniem do pierwszych lekcji przedsiębiorczości. W meandry współczesnej oraz ówczesnej ekonomii wprowadza czytelników wstęp Jerzego Hausnera. Dżek Fulton, uczeń trzeciej klasy szkoły powszechnej, podejmuje się bardzo ryzykownego zadania: prowadzenia szkolnej kooperatywy, mimo że taką działalność prowadzą zazwyczaj starsi. Jego sukcesy i porażki, opisane z punktu widzenia dziecka poznającego świat ekonomii, to uniwersalna, przystępna lekcja praktycznych zasad przedsiębiorczości. Dżek marzy, by zostać kupcem, i do spraw finansowych podchodzi ze wzruszającą powagą. Uczy się, co to kredyt, rabat, ubezpieczenie, ryzyko, jak kupować towar oferowany klientom i jak prowadzić rachunki. Jego etos i oddanie wzbudzają podziw zarówno wśród nauczycieli, jak i doświadczonych kupców, którzy wspierają Dżeka w jego poczynaniach. Czy chłopcu uda się uniknąć bankructwa? Aż tu patrzy, że na rogu ulicy Długiej zamknięty jest sklep kolonialny. Dżek zawsze kupował tam cukierki. Były tu długie miętowe cukierki, które aż szczypią w język, a potem jak wciągnąć powietrze, to się tak zimno robi w ustach. Były tam cukierki z likierem i nadziewane w papierkach, większe migdałowe i małe różnokolorowe kulki. Były czekoladki na sztuki, różne figurki z cukru i czekolady, były całe worki orzechów laskowych, włoskich i amerykańskich. [...] No i teraz cały sklep zamknięty. Domyślił się Dżek, że coś się stało, ale dopiero Kaczor mu powiedział: - Właściciel sklepu zbankrutował. fragment Historia Dżeka pokazuje, jakie umiejętności i cechy są potrzebne w działaniu gospodarczym. Przede wszystkim trzeba liczyć i kalkulować. Trzeba się komunikować, rozmawiać i przekonywać innych do siebie i swoich pomysłów. Niezbędna jest wytrwałość i odporność na niepowodzenia. Kluczowe znaczenie ma kojarzenie różnych faktów i znajdowanie nowego rozwiązania problemu, kiedy dotychczasowe zawodzi. To podejście wyróżnia Dżeka i pozwala mu realizować coraz ambitniejsze plany. (ze wstępu Jerzego Hausnera)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Dzieła Bankructwo małego dżeka [pseud.] Dzieła T. 9. Kiedy znów będę mały powieść
Autor:Janusz Korczak (1878-1942)
Lektor:Tomasz Sobczak
Instytucje sprawcze:Instytut Badań Edukacyjnych Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka Instytut Badań Literackich PAN Polska Akademia Nauk - Instytut Badań Literackich
Ilustracje:Kamila Burdon Wiesław Majchrzak (1929-2011)
Posłowie:Jerzy Hausner Barbara Smolińska-Theiss Marek Michalak
Wstęp:Jerzy Hausner
Opracowanie:Józefa Bartnicka Katarzyna Zioła-Zemczak
Redakcja:Hanna Kirchner Aleksander Lewin (1915-2002)
Przedmowa:Jolanta Ługowska
oraz:Hanna Kirchner Aleksander Lewin (1915-2002)
Wydawcy:Wydawnictwo Książkowe IBiS Aleksander Nawrocki (2024) Fundacja Warszawski Instytut Bankowości (2024) Wolne Lektury (2020-2022) Legimi (2012-2022) KtoCzyta.pl (2020) Ventigo Media (2020) NASBI (2016-2020) Biblioteka Akustyczna (2012-2016) Wydawnictwo WAB (2012) IBUK Libra (2012) Oficyna Wydawnicza Latona (1992-1994) Cypniew (1993) Krajowa Agencja Wydawnicza (1979-1982) Nasza Księgarnia (1960-1966) Spółdzielnia Wydawnicza Płomienie (1948) J. Mortkowicz (1948) Wydawnictwo T. Gieszczykiewicza - J. Mortkowicza (1946) Fundacja Nowoczesna Polska Books Sp z o. o. Sp. k Wydawnictwo Jakuba Mortkowicza
Serie wydawnicze:Przygody Przedsiębiorczego Dżeka Dzieła - Janusz Korczak Lektura z Opracowaniem Lektura z Opracowaniem (Ibis) kom. red. Hanna Kirchner
ISBN:9788363164 83-85449-09-4 83-85449-17-5 978-83-288-1410-3 978-83-63162-66-5 978-83-6825-828-8 978-83-6825-830-1 978-83-7747-426-6 978-83-8217-797-8 978-83-965973-0-4 978-83-9965973-0-4
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika finanse książki literatura literatura piękna MP3 nagrania opowiadania powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 39 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo