Ferdydurke

Reżyseria:
Jerzy Skolimowski
Maciej Wojtyszko ...
Zdjęcia:
Witold Adamek (1945-2017) ...
Kompozytorzy:
Michał Lorenc
Stanisław Syrewicz ...
Scenariusz:
Jerzy Skolimowski
John Yorick
Joseph Kay
Michał Skolimowski ...
Autor oryginału:
Witold Gombrowicz (1904-1969)
Wyd. w latach:
199 - 2014
Wydane w seriach:
Biblioteka Gazety Wyborczej
Kolekcja Lektur Szkolnych na DVD dla Licealistów
Złota Setka Teatru Telewizji
Lektury szkolne
Autotagi:
DVD
filmy
filmy i seriale
nagrania wideo
Więcej informacji...
2.0

Czego potrzeba, by trzydziestoletni Józef stał się znów Józiem? Na początek wystarczy wysł ać go do szkoły, potem zaangażować w romans z nastoletnią pannicą, a na koniec wyprawić na wieś „do parobka”. W tą absurdalną drogę wpisany jest bunt przeciw mitowi o bohaterze, który walcząc z losem, dojrzewa, by stać się Człowiekiem. Dla Gombrowicza dojrzałość jest stanem nieosiągalnym. Nie jest ważne, ile mamy lat. I tak mieszka w nas niedojrzałe, naiwne dziecko. Dziecko bezbronne wobec norm, konwenansów i „autorytetów” dbających, by nie zdobyło zbyt wiele wolności. Bo wolność jest niebezpieczna. Dzieciom wolności dawać nie należy. Niedojrzałe umysły trzeba kształtować i poddawać odpowiedniej tresurze. A gdyby ktoś się jednak zbuntował, Pimko wyśle go na powrót do szkoły. Na co komu dojrzałość, po co wolność? Wystarczą Forma, Gęba, Pupa i Łydka. Mirosław Łesyszakk
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Reżyseria:Jerzy Skolimowski Maciej Wojtyszko Stanisław Zajączkowski
Zdjęcia:Witold Adamek (1945-2017) Adam Głębiński
Aktorzy:Iain Glen Tadeusz Łomnicki (1927-1992) Jan Peszek Robert Stephens (1931-1995) Artur Żmijewski Beata Tyszkiewicz Ewa Ciepiela Crispin Glover Elżbieta Will Jerzy Bińczycki (1937-1998) Zbigniew Zamachowski Ian Glen Tadeusz Malak (1933-2017) Elżbieta Willówna
Kompozytorzy:Michał Lorenc Stanisław Syrewicz Jerzy Satanowski
Scenariusz:Jerzy Skolimowski John Yorick Joseph Kay Michał Skolimowski Witold Gombrowicz (1904-1969) Józef Skolimowski (1970-2012) Jolanta Chrostowska-Sufa Janusz Sosnowski Anna Willman
Autor oryginału:Witold Gombrowicz (1904-1969)
Adaptacja:Maciej Wojtyszko Henryka Wojtyszko
Scenografia:Ryszard Melliwa Adam Urbanik
Kostiumy:Ryszard Melliwa
Instytucja sprawcza:Ministerstwo Edukacji Narodowej
oraz:Michał Skolimowski Józef Skolimowski (1970-2012)
Wydawcy:Telewizja Polska (1985-2014) Mediaprofit Agora (2006-2010) Vision Film (199-2002) Figaro (1991) Agencja Producentów Filmowych (1991)
Serie wydawnicze:Biblioteka Gazety Wyborczej Kolekcja Lektur Szkolnych na DVD dla Licealistów Złota Setka Teatru Telewizji Lektury szkolne
ISBN:590-26-0006-853-2 978-83-60174-36-4 978-83-61809-14-2 978-83-61809-22-7 978-83-60174-36-9
Autotagi:dokumenty elektroniczne DVD filmy filmy i seriale film i wideo kasety wideo książki literatura nagrania nagrania wideo oprogramowanie telewizja VHS zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 28 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo