Nazista i fryzjer

Tytuł oryginalny:
Der nazi & der friseur
Autor:
Edgar Hilsenrath
Tłumacz:
Ryszard Wojnakowski
Wydawca:
Wydawnictwo Literackie (1994-2011)
ISBN:
83-08-02574-9, 978-83-08-04699-9
Autotagi:
druk
książki
powieści
2.0

Przewrotna powieść o naziście, który ukrywa się w Izraelu pracując jako fryzjer. W Bejt Dawid, niedaleko Tel-Awiwu, fryzjer Icek Finkelstein pracuje w salonie Szmuela Szmulewicza. Namydlając klientów wygłasza płomienne syjonistyczne mowy, jako terrorysta walczy z Anglikami okupującymi Palestynę, a w 1948 roku jako żołnierz armii izraelskiej — z Arabami. Zostaje nawet okrzyknięty bohaterem narodowym: "Juda Machabeusz zmartwychwstał!" Ale Icek Finkelstein wcale nie jest Żydem… To w rzeczywistości Maks Schulz, były oberscharführer SS i zbrodniarz wojenny, który uciekając przed sprawiedliwością ukrywa się w miejscu, gdzie nikt nie będzie go szukać. Nazista i fryzjer to szokująca, pełna drastycznych scen, ale i prowadzona w gawędziarskim stylu opowieść o Holocauście. Powaga i groza czasu wojny łączy się tu z groteską, a głęboka refleksja nad złem z rubasznym humorem. Dzieło Hilsenratha można porównać jedynie do Blaszanego bębenka Grassa i Łaskawych Littella. źródło opisu: Wydawnictwo Literackie, 2011
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo