Kiedyś kontrowersyjny, a dziś?
Wiadomości: 324

Gdy po raz kilkusetny oglądam ten film, to sam nadziwić się nie mogę, że kiedyś ten film naprawdę był na cenzurowanym. Że był niby tak obrazoburczy, że aż cud, że w ogóle powstał (wycofanie finansowania, to najmocniejszy atrybut cenzury prewencyjnej).

Ale czy dziś ten film już tak szokuje? Czy zwykłe kino fabularne w ciągu tych kilku...dziesięciu już lat, nie poszło zdecydowanie dalej? Ja jestem zdania, że tak.

A może po prostu dziś jest już przyzwolenie na powszechne kpienie z religijności i taka komedia jak Żywot Briana to waga lekka w porównaniu do dział wytaczanych przez wojujących ateistów?

Link    PW    Źródło
Napisano: 28.06.2012 23:08:49
 
Wiadomości: 88

Z penością tak jest. Osoby które zapoczątkowały rewolucję kulturalną w latach '60 i '70 dziś mają wnuki. Choć parę rzeczy nawet dziś by nie przeszło (jak wycięte zbliżenia samobójczego oddziału ratunkowego, gdzie widać ich znaki na chełmach - połączenie gwiazdy dawida ze sfastyką).

Myślę, że w dzisiejszych czasach trzeba naprawdę zaszokować czymś mocnym, żeby wywołac oburzenie wśród ludzi. Na razie udaje się to tylko dla Sashy Baron Cohen, facet przegina coraz bardziej z filmu na film, chyba samemu sprawdzając jakie granice można jeszcze przekroczyć.

Link    PW    Źródło
Napisano: 29.06.2012 16:04:51
 
Wiadomości: 324

Dziś wybuchowe oburzenie pewnych ludzi gwarantuje nawet najbardziej niewinny żart z Mahometa czy jakiejkolwiek innej składowej religii Islamu. Za podobny wyczyn w tej tematyce Monty Pythoni dzisiaj mieliby już wyrok śmierci nie tylko w odległej Arabii, ale... i we własnej ojczyźnie.

Może w tym tkwi całe sedno. Gdy film powstawał, szydera z religii chrz­eści­jańs­kich­ jeszcze spotykała się z ostrą reakcją. Dziś raczej słychać oburzonych "dziennikarzy" telewizji śniadaniowych, że ktoś śmiał się modlić pod krzyżem, albo z nim paradować po ulicy.

Aczkolwiek wracając do filmu - w mojej ocenie nie przekracza się w nim granic obrazy uczuć religijnych.

Link    PW    Źródło
Napisano: 10.07.2012 23:39:47
 
Wiadomości: 71

Jeśli mowa o filmach i tekstach religijnie kont­rowe­rsyj­nych­, polecam zapoznanie się z w.bibliotece.pl

Link    PW    Źródło
Napisano: 11.07.2012 06:44:52
 
Wiadomości: 46

Jeśli ktoś zechce, zawsze się do czegoś przyczepi. Szkoda tylko, że w dzisiejszych czasach nawet sądy ulegają presji tych co głośniej krzyczą - dla świętego spokoju ;-/ a odmienne poglądy i inny punkt widzenia to od razu PROWOKACJA, tylko dlatego, że istnieją w mniejszości... no i w naszym kraju oczywiście.
A Brian zawsze będzie mnie bawił do łez, właśnie dlatego, że jest jaki jest. I w żaden sposób nie wpływa to na mój stosunek do religii :-)

Link    PW    Źródło
Napisano: 12.07.2012 20:36:08 , ostatnia edycja: myszy0, 12.07.2012 20:39:27
 
Wiadomości: 48

Też nie zauważyłem w nim tzw. obrazy uczuć religijnych. Dla mnie to określenie jest mało sensowne. Trudno obrazić uczucia. Można obrazić ludzi lub instytucję. Teraz jak ktoś nie ma pomysłu lub talentu to "obraża uczucia religijne" i staje się sławnym i wybitnym artystą, a jego dzieło staje się arcydziełem.

Link    PW    Źródło
Napisano: 27.08.2012 09:08:03
 
Szukaj w wątku
szu
dariusz
emssik
Markus
myszy0
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo