20.09.2012Nie czytamy?

Mówi się, że Polacy nie czytają książek. Zastanawiam się dlaczego tak się uważa. Bo to, że nie czytają dzieciaki mnie specjalnie nie dziwi. Gdyby mi kazano czytać takie naudziarstwo, jakim jest większość lektur, to też bym nie czytała, będąc zniechęconą książkami.

Ale czy młodzież i dorośli także nie czytają? Nie ukrywam, że daje mi to sporo do myślenia. Z jednej strony może się wydawać, że ludzie mało czytają, to w takim razie skąd biorą się kolejki w bibliotekach? Ostatnio odwiedziałam moją miejską bibliotekę i stałam w kolejce chyba z półgdziny, tyle ludzi przyszło! I tak czekając właśnie zaczęłam się zastanawiać, skąd wziął się pogląd, że ludzie mało czytają książek.

Bo mi się wydaje, że wcale nie jest aż tak źle i to przekonanie jest trochę przesadzone. Mam świadomość tego, że żyję w takim środowisku, jakim żyję, gdzie książka jest uznana za drugiego przyjaciela i trudno, żeby tak nie było, ale to nie o to chodzi.

Aby dostać niektóre książki, trzeba się wpisać na listę oczekujących. To chyba świadczy o tym, że sporo ludzi po nie sięga. A przecież nie trzeba czytać literatury ambitnej, aby w ogóle czytać. Przecież to się robi dla przyjemności. Lektura ma nam dawać radość i relaks, a nie stresować się tym, że powieści nie zrozumiemy, prawda?

Więc nie ma nic złego w czytaniu literatury popularnej, która nie jest napisana trudnym językiem, ani nie ma skomplikowanej akcji. Liczy się sam fakt, że ktoś w ogóle siega po książkę.

Komentarze
  • Niektórzy twierdzą, że żyjemy w społeczeństwie obrazkowym, w którym czytelnicy tworzą mniejszość.

    Pamiętam z czasów pacholęcych, że nie mogłem czytać "Pana Tadeusza", bo nie był to odpowiedni czas na czytanie tego typu literatury. Do dziś jednak przeczytałem go przynajmniej dwa razy i myślę, że nie ma uniwersalnej zasady kiedy jest czas, abyśmy czytali "to" lub "tamto". Ważne jednak, aby wychowywać młode pokolenia przy książce. Mały człowiek obserwuje rodziców i poszukuje autorytetów, dlatego trzeba dawać dobry przykład.

    Jeśli nie mamy czasu na czytanie, to świetnym sposobem są tzw. audiobooki, które możemy odsłuchać np. w samochodzie, w autobusie, pociągu itd.

    21.09.2012 09:29:15
    +2 wyrafinowany
    [awatar]
    wojciech
  • Problemem własnie tkwi w tym, że lekcje j. polskiego są najs­kute­czni­ejsz­ą machiną obrzydzającą nam czytanie z Panem Tadeuszem w bonusie, który służy do rozwiania reszty ewentualnych wątpliwości dla niez­decy­dowa­nych­.
    Spis obowiązkowych lektur powinien znacznie się odchudzić. Nie rozumiem dlaczego nauczyciele nie wprowadzą lektur dowolnych - uczyeń sam by wybrał i zrecenzował tytuł, który mu odpowiada. Pana Tadeusza nigdy nie czytałem, przetrawiłem tylko pierwszą stronę..., choć nie, stój, właściwie jej nie przetrawiłem... i w tym własnie tkwił problem (choć analogicznie do Wojtka pewnie teraz w wieku 35 lat by mi się spodobał i przeczytałbym go kilka razy), no i o ile dobrze pamiętam - musiałem sciągać na sprawdzianie :)😊

    21.09.2012 12:23:00
    +2 wyrafinowany
    [awatar]
    dariusz
  • Ej tam, początek pana Tadzia jest dobijający pompą, a najbardziej dobija program nauczania nakazujący zaryć na pamięć inwokację, czyli najnudniejszą część całości. Ale im dalej w las tym zwierzyna ciekawsza :)😊

    Są znacznie gorsze lektury, które człowieka załamują (plus nawiedzeni poloniści). Czy ktoś w portalu ocenił już Dziady? Ooo, to przecież arcydzieło. Po przeczytaniu tego człek pragnie spalić bibliotekę. Lalka? To zniechęcacz ponadczasowy.

    Nie twierdzę, że to są "antydzieła". Ale serwowanie tego 14 latkowi to jawny sadyzm. Efekty są łatwe do przewidzenia...

    22.09.2012 00:20:10
    +2 trafny
    [awatar]
    szu
  • Pana Tadeusza akurat bardzo lubię taka samo jak całą literaturę okresu romantyzmu Mickiewicz Słowacki i oczywiście Shakespeare. Co do innych lektur bardzo źle wspominam Lalkę, Nad Niemnem, Chłopów itp. Obecnie dzieci miewają ciekawsze lektury przynajmniej w nauczaniu początkowym chociaż sierotki Marysi nie strawiliśmy. Dalej jest jednak gorzej Spotkanie nad morzem, Tajemniczy Ogród masakra. Czekam tylko jak syn będzie musiał czytać czytać Serce Amicisa (nic bardziej dołującego w życiu mnie nie spotkało).

    A co do czytelnictwa to bardzo cieszy mnie duża liczba osób czytająca w autobusach i tramwajach. Codziennie widzę kilka osób czytających zarówno książki tradycyjne jak i na czytnikach. Serce rośnie.

    22.09.2012 18:49:08
    +2 pouczający
    [awatar]
    Markus
  • Czytamy, czytamy, dołączam się do zdania na temat lektur, ale na chęć do czytania wpływa jeszcze jeden czynnik - dom i jego zasoby książkowe. Mama zaserwowała mi super biblioteczkę z bajkami i już od pierwszej lektury potrafiłam ocenić, że nawet bajki bywają do niczego. Ale większość moich jest super! I tak mi zostało. Po za rejestracją wzrokową treści przymusowych lektur czytałam Ożogowską, Niziurskiego, Bahdaja, Szklarskiego... A jak dzieciak dostaje do ręki pierwszą książkę na etapie lektur szkolnych to dolina.. I dziwi mnie więc, dlaczego "światłe" środowiska czepiają się dzieciaków, że rozrywają Harrego Pottera. Niech każdy czyta co lubi, ważne, że czyta.
    P.s. A "Chłopów" i "Nad Niemnem" akurat bardzo polubiłam zarówno w wersji książkowej jak i filmowej. A imię mi nadano właśnie po Justysi Orzelskiej ;-P

    P.s.2. I ja bardzo miło wspominam swojego polonistę p. Jana - kawalera.. potrafił rozjaśnić nawet Sonety Krymskie...

    22.09.2012 20:09:51
    +2 wyrafinowany
    [awatar]
    myszy0
  • Kurczę, dobrze że moi rodzice tego nie uczynili i nie nadali mi imienia w ten sposób. Byłbym Bogumił, Bogumił! :-)

    22.09.2012 21:28:04
    -2 obraźliwy
    [awatar]
    szu
  • :D😄 biedny Bogumił.... zawsze wiatr w oczy.

    22.09.2012 21:32:56
    +1 zabawny
    [awatar]
    myszy0

Dodaj komentarz
Nikt jeszcze nie obserwuje komentarzy do tego ogłoszenia.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo