24.03.2016Śmigus-dyngus - z rozwagą!

21 marca Biblioteka we współpracy ze Strażą Miejską miasta Poznania zorganizowała zajęcia dla klasy 4 szkoły podstawowej. Nauczyciel-bibliotekarz zapoznał uczniów z genezą ludowych zwyczajów obchodzonych w Poniedziałek Wielkanocny, tzw. Śmigusem-dyngusem. Następnie funk­cjon­ariu­szki­ przeprowadziły pogadankę dotyczącą tego wielkanocnego zwyczaju, określając pewne ramy, których przekroczenie nie jest już atrakcyjną zabawą, lecz stwarza zagrożenie dla innych.
W drugi dzień Świąt Wielkiejnocy zwyczaj ten jest objęty kontratypem, czyli wina sprawcy jest zniesiona, nie podlega karze. Należy jednak pamiętać o właściwym zachowaniu - zabronione jest oblewanie osób, które nie mają ochoty brać udziału w zabawie, natomiast za powstałe szkody, zniszczenie mienia trzeba ponieść koszty. W takich sytuacjach strażnicy, policjanci mają prawo karać mandatami, a jeśli sprawca jest nieletni, odpo­wied­zial­ność­ materialną ponoszą rodzice lub prawni opiekunowie.
Planujemy kolejne zajęcia na temat cyberprzemocy i odpo­wied­zial­nośc­i u nieletnich. Zapraszamy nauczycieli do współpracy z Biblioteką i Strażą Miejską.

smigus.jpg 69b7ff9a-21d5-4385-9c87-f623f7eea104.jpg 81db1802-6329-4ed4-9d92-e448e2db4869.jpg


smigus.jpg smigus
jpg, 26 KiB, 219x150
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Poznań PBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo