15.03.2013Co nas przeraża?

Przypomniała mi się ciekawa rzecz. W gimnazjum jako lekturę przeczytałem Opowieści z Narnii: podróż Wędrowca Do Świtu. Pamiętam szczególnie jeden fragment, opisujący mgłę, w którą wpłynął tytułowy statek, a która ziszczała największe obawy każdego członka załogi.
(dopiero teraz skojarzyło mi się to z, rewelacyjnym swoją drogą, filmem Kula)
Nastrój tej sceny głeboko zapadł mi w psychikę. Bo kto z nas wie, co by zobaczył w takiej mgle?

Komentarze
  • Pamiętam świetny film "Kula", zrobił na mnie duże wrażenie.

    09.04.2013 18:47:20
    +2 pouczający
    [awatar]
    biblioteka59

Dodaj komentarz
Camell
biblioteka59
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo