05.09.2024Narodowy Dzień Polskich Dzieci Wojny

10 września obchodzony jest po raz drugi Narodowy Dzień Polskich Dzieci Wojny.

Sejm RP ustanowił ten dzień uchwałą z dnia 13 lipca 2023 r. w „hołdzie Polskim Dzieciom Wojny, które mimo traumy, jakiej doświadczyły za przyczyną hekatomby II wojny światowej, zbrodniczych działań okupantów niemieckich i sowieckich, potrafiły dźwigać ze zgliszcz naszą wspólną Ojczyznę oraz w dowód respektu i wdzięczności za ich wysiłek”. Uchwała Sejmu RP pbp.poznan.pl

Literatura na temat losów polskich dzieci i młodzieży w czasie II wojny światowej w zbiorach Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Poznaniu (wybór):

Dzieci w czasie II wojny światowej katalogi.pbp.poznan.pl

Wspomnienia z II wojny światowej - dzieci katalogi.pbp.poznan.pl

Literatura dotycząca działalność Ireny Sendlerowej katalogi.pbp.poznan.pl

Literatura dotycząca Janusza Korczaka katalogi.pbp.poznan.pl

Wspomnienia z getta warszawskiego katalogi.pbp.poznan.pl

Rodzina Ulmów katalogi.pbp.poznan.pl

Wojna oczami dzieci - wspomnienia zamieszczone na kanale You Tube www.google.com
Narodowy Dzień Polskich Dzieci Wojny.png


Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Poznań PBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo