30.05.2018IX Spotkania z historią- debata oksfordzka...

Dnia 29 maja br. pani Zofia Szabel-Zakrzewska, nauczyciel konsultant Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie, wraz z nauczycielami historii leszczyńskich szkół pona­dgim­nazj­alny­ch, zorganizowała już po raz dziewiąty oxfordzką debatę historyczną. Głównym tematem spotkania było porównanie odbudowy państwowości Polski w 1918 i 1989 r. Wprowadzeniem do debaty był wykład pana Piotra Sobańskiego, nauczyciela historii I LO we Wschowie.
W debacie udział wzięli uczniowie I, II, III Liceum Ogól­noks­ztał­cące­go, Zespołu Szkół Ekonomicznych oraz Szkoły Podstawowej nr 3 w Lesznie. Ponad 160 zgromadzonych uczniów mogło wyrazić swój pogląd nt. stawianych tez.
Debacie towarzyszyła wystawa „Polska niepodległa 1918, 1989” przygotowana przez nauczycieli-bibliotekarzy CDN-Publicznej Biblioteki Pedagogicznej. Uczniowie mogli wziąć udział w konkursie, którego pytania dotyczyły zapr­ezen­towa­nych­ materiałów.


collage.jpg collage
jpg, 234 KiB, 1024x768
20180529_121751.jpg 20180529_121751
jpg, 2.3 MiB, 3264x1836
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Leszno PBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo