06.02.2018Potworna Michasia - bawi i uczy

Twórczość artystyczna kierowana do dzieci wpada obecnie często w dwie pułapki – bezrefleksyjne, proste nawiązywanie do estetyki współczesnej fantastyki oraz kreowanie historii, które nie niosą za sobą żadnych wartościowych treści, a dostarczają tylko przyjemności w trakcie lektury. Klasyczny sens bajki jako opatrzonego morałem gatunku literackiego mówiącego o wartościach uniwersalnych częściowo zanika.

Potworna Michasia Marleny Rytel jest jednak przykładem książki, w której w sposób bardzo umiejętny nawiązano do tradycji literackiej. Wplecenie w historię postaci kotka Łobuza, wątku odpo­wied­zial­nośc­i dziecka – ale przecież też każdego człowieka – za oddane mu pod opiekę zwierzę, a także powierzenie kotkowi przedstawienia historii o cierpieniu – to nawiązanie do najcenniejszych tradycji bajki. Opowieść ta świetnie nadaje się do prze­dysk­utow­ania­ pojawiających się w niej problemów z dzieckiem. Co więcej, nauka czytania może być dzięki tej książce i wciągająca, i moralnie rozwijająca.

www.facebook.com

Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Psychoskok
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo