Świętoszek

Tytuł oryginalny:
Tartuffe ou l'Imposteur
Opracowanie:
Anna Popławska
Agnieszka Woźny ...
Autor:
Moli`ere (1622-1673) ...
Ilustracje:
Lucjan Ławnicki
Tłumacz:
Tadeusz Żeleński-Boy (1874-1941) ...
Wyd. w latach:
1998 - 2018
Autotagi:
druk
historia
literatura stosowana
Więcej informacji...
3.7 (3 głosy)

"Świętoszek" Moliera jest utworem satyrycznym o treści politycznej. Głównym bohaterem tej komedii jest Tartuffe. Jest to mężczyzna w średnim wieku, pozbawiony uroku osobistego. Świetnie się ma, tłusty, rumiany, czerstwej cery z wiśniowymi usty. Świętoszek swoją przebiegłość i bezwzględność oraz chytre plany w dążeniu do celu ukrywa pod maską obłudy i fałszywej pobożności. Na pozór przestrzega postów i gorąco się modli. Jego tupet jest w stanie oczarować niejednego naiwnego człowieka. Nie czuje się zagrożony ze strony domowników, gdyż żadne argumenty nie są w stanie zmienić opinii Orgona na jego temat. Tartuffe jest złoczyńcą ściganym przez prawo, zdobywa zaufanie poczciwego i naiwnego Orgona, który zafascynowany jest jego pobożnością. Ogłupia też panią Pernelle, która bezgranicznie wierzy w jego świętość. Bohater staje się przyczyną rodzinnych kłótni. Przeciwko Orgonowi buntuje się jego córka Marianna, nie zważając na jej miłość do Walerego. Przeciwko ojcu występuje również Damis, który był świadkiem umizgów Tartuffe'a do żony Orgona - Elmiry. Orgon nie wierzy synowi i wyrzuca go z domu. Aby ostatecznie zdemaskować hipokrytę Tartuffe'a, dochodzi do zaaranżowania spotkania Elmiry ze Świętoszkiem, którego świadkiem jest Orgon ukryty pod stołem. Tartuffe okazuje się oszustem i przebiegłym pozorantem. Orgon wyrzuca go z domu, jednak wcześniej zapisuje na niego cały swój majątek. Na szczęście wszystko dobrze się skończyło, gdyż Tartuffe zostaje rozpoznany przez księcia jako znany łotr, który ukrywa się przed wyrokiem prawa. Świętoszek ponosi słuszną karę za swoje czyny czyli hipokryzję, oszustwo i obłudę religijną z którą każdy z nas może spotkać się na co dzień.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:szczegółowe opracowanie Cytaty, które warto znać Streszczenie notatki na marginesie wydanie z opracowaniem
Opracowanie:Anna Popławska Agnieszka Woźny Karolina Macios
Autorzy:Moli`ere (1622-1673) Tadeusz Żeleński-Boy (1874-1941) Anna Popławska Lucjan Ławnicki Agnieszka Woźny Stanisława Moliere
Ilustracje:Lucjan Ławnicki
Tłumaczenie:Tadeusz Żeleński-Boy (1874-1941) Boy Kazimierz Zalewski Tadeusz Żeliński
Redakcja:Aleksandra Sekuła
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (1998-2018) Wydawnictwo IBIS (2013) Fundacja Nowoczesna Polska (2008-2011) Zielona Sowa (2004) Siedmioróg (2001) Szeremet
Serie wydawnicze:Lektura Lektura - Greg Wolne Lektury z opracowaniem Lektura - Siedmiogród Lektury Szkolne Lektury Szkolne - Rytm
ISBN:83-7236-057-X 83-7327-190-2 83-87139-86-6 978-83-7327-184-5 978-83-7327-470-9 978-83-7372-184-5 978-83-7738-391-9 97883773839199 83-7327-181-8 83-7327-184-5 83-87139-36-6 978-83-7327-184-8 978-83-7328-184-5
Autotagi:audiobooki beletrystyka bibliografie dokumenty elektroniczne dramat druk e-booki elementy biograficzne historia komedia książki książki adresowe i telefoniczne liryka literatura literatura piękna literatura stosowana nagrania podręczniki publikacje dydaktyczne reprodukcje szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 109 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo