Elementarz

Autor:
Marian Falski (1881-1974) ...
Ilustracje:
Janusz Grabiański (1929-1976) ...
Wyd. w latach:
1937 - 2016
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
szkoły podstawowe
Więcej informacji...
4.8 (6 głosów)

Elementarz” Mariana Falskiego z ilustracjami Jana Grabińskiego to najbardziej znany podręcznik do nauki czytania przeznaczony dla najmłodszych. Wydany po raz pierwszy w 1910 roku do dziś cieszy się niesłabnącą popularnością. Tradycyjne podejście połączone zostało z obserwacjami autora – zauważył on, iż osoba rozpoczynająca naukę czytania zwraca uwagę nie na kolejność liter w wyrazie, a na początek i koniec słowa i dopiero w dalszej kolejności rejestruje środek oraz części wyróżniające się. Autor w swojej pracy nad podręcznikiem odwoływał się nie tylko do nauki z zakresu badań eksperymentalnych i praktyki szkolnej, ale starał się zawrzeć w publikacji wiedzę zaczerpniętą z psychologii, językoznawstwa, dziejów dydaktyki pisania i czytania różnych krajów. W udoskonalonym podręczniku zastosował metodę analizy oraz syntezy wyrazów, która w efekcie miała prowadzić do automatyzacji czytania i pisania. Z uwagi na uwzględnienie zdolności percepcyjnych najmłodszych – teksty zamieszczone w „Elementarzu” są nieskomplikowane, przystępne językowo, złożone z wyrazów krótkich i rozpoznawalnych przez dzieci. Powtarzalność tekstów sprawia, że dziecko nabiera płynności i wyprawy w nauce czytania. Podręcznik zawiera ponadto liczne walory poznawcze oraz wychowawcze.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Wartość sentymentalna :)))
    +2 pouczająca
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Elementarz dla I klasy szkół powszechnych miejskich dla 1 kl. szkół powszechnych miejskich Ćwiczenia elementarzowe teksty pisane. Zeszyt 2 z dodatkiem zadań elementarzowych w 6 zeszycikach
Autorzy:Marian Falski (1881-1974) Janusz Grabiański (1929-1976) Jerzy Karolak (1907-1984) Julian Tuwim (1894-1953) Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Wacław Rafalski (1895-1974) Anna Świrszczyńska (1909-1984)
Ilustracje:Janusz Grabiański (1929-1976) Jerzy Karolak (1907-1984) Tadeusz Gronowski (1894-1990) Włodzimierz Oniszczyk Wacław Borowski (1885-1954) Wacław Rafalski (1895-1974) Jan Miklaszewski Aleksander Kwiatkowski Edward Sobczyński Stanisław Rozwadowski (1923-1996)
oraz:Wacław Rafalski (1895-1974)
Wydawcy:Wydaw-wa Szkolne i Pedagogiczne (1974-2016) WSziP (1990) Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych (1945-1974) Państ. Zakł. Wydaw. Szk (1973) Nakładem Polskiego Związku Wychodźctwa Przymusowego (1945) Książnica-Atlas (1937)
ISBN:83-02-00350-6 83-02-08845-5 978-83-02-02243-2 978-83-02-08741-7 8202088455 83-02-02243-2 83-02-08741-7 83-82-02243-8
Autotagi:beletrystyka druk epika książki liryka literatura literatura piękna literatura stosowana podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne szkoły podstawowe
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 112 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo