Inny świat

Autor:
Gustaw Herling-Grudziński (1919-2000)
Wywiad:
Włodzimierz Bolecki
Wydawcy:
Wydawnictwo Literackie (2000-2006)
Wydawnictwo Czytelnik (1995-2000)
Polski Związek Niewidomych (1990)
Polityka Spółdzielnia Pracy
Wydane w seriach:
Polska Literatura Współczesna
Seria - Lekcja literatury
Autotagi:
biografie
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
Więcej informacji...
5.0

"Inny świat" to opowieść o pobycie w radzieckich łagrach. Stanowi ona zapiski autora, jego wspomnienia opracowane i zebrane w taki sposób, by czytelnik mógł w nich dostrzec w miarę spójną całość. Wyłania się z nich porażający w swojej niecodzienności i nieprzystawalności do tego, co nam znane, obraz życia, jakie wiedli więźniowie w obozie pracy. Tamtym miejscem kierował zupełnie inny system wartości, granica między tym, co dobre, a tym, co złe, nie tyle uległa zatarciu, co została drastycznie przesunięta. W tamtym świecie donos zasługiwał na pochwałę, a szpital przynosił wytchnienie i jawił się jako raj na ziemi. W książce przedstawiono różne oblicza obozu. Z jednej strony mówi ona o ludziach wycieńczonych wielogodzinną pracą ponad siły, z drugiej natomiast o tych samych ludziach, którzy starali się nawiązywać koleżeńskie czy nawet przyjacielskie relacje, spędzać ułamki wolnego czasu na grze w szachy czy potajemnym czytaniu książek. Pewnych idei należało się wyrzec, jednak ci, którzy ocaleli, po opuszczeniu gułagu musieli chociaż spróbować do nich powrócić.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Lekcja literatury z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim i Włodzimierzem Boleckim
Autor:Gustaw Herling-Grudziński (1919-2000)
Wywiad:Włodzimierz Bolecki
Lektor:Henryk Machalica (1930-2003)
Wydawcy:Wydawnictwo Literackie (2000-2006) Wydawnictwo Czytelnik (1995-2000) Polski Związek Niewidomych (1990) Polityka Spółdzielnia Pracy
Serie wydawnicze:Polska Literatura Współczesna Seria - Lekcja literatury
ISBN:9788308040249 9788361174691 83-07-02001-8 83-07-02406-4 83-07-02407-2 83-07-02744-6 978-83-07-02797-5 978-83-08-03049-3 978-83-08-03230-5 978-83-08-08019-1 978-83-61174-50-9
Autotagi:autobiografie beletrystyka biografie dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne epika ikonografia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 16 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo