Tango

Autor:
Sławomir Mrożek (1930-2013) ...
Przedmowa:
Tadeusz Nyczek
Wyd. w latach:
1973 - 2016
Wydane w seriach:
Biblioteka Lektur Szkolnych
Biblioteka Lektur Szkolnych - Wydawnictwo Literackie
Autotagi:
druk
literatura
Więcej informacji...
4.1 (8 głosów)

"Tango" to dramat Sławomira Mrożka, utrzymany w charakterystycznej dla pisarza konwencji groteskowej, surrealistycznej i realistycznej zarazem, podejmujące problematykę roli i miejsca intelektualisty we współczesnym świecie. Akcja toczy się w rodzinie Stomila, artysty-improduktywa. Bohaterowie żyją na śmietniku historii, nagromadzonym w ich mieszkaniu, w inercji, której nie chcą ani nie umieją przezwyciężyć. Wszystkie stare konwencje i formy zostały już przełamane, nie ma z czym walczyć, bowiem wszystko wolno, wskutek czego nie ma wolności. Próba sztucznego narzucenia rodzinie starych form, zainicjowana przez syna Stomila, Artura, kończy się fiaskiem, forma bowiem powstaje tylko ze skostnienia treści, a żadnej treści ani idei nie ma. Poszukujący wyjścia z tej sytuacji Artur zostaje zabity przez panoszące się w domu indywiduum, Pana Edka, prymitywnego, agresywnego chama, który obejmuje władzę dyktatorską i zmusza całą rodzinę do uległości. W ostatniej scenie na rozkaz Pana Edka stary wuj tańczy z nim tango La Cumparsita, a cała rodzina asystuje temu przedstawieniu. Postaci sztuki i jej problematyka są nawiązaniem do tradycji dramatów S. I. Witkiewicza, zakończenie zaś odwołuje się do "Wesela" Wyspiańskiego, do motywu chocholej muzyki.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Wesele w Atomicach Słoń sztuka w trzech aktach Woda
Autorzy:Sławomir Mrożek (1930-2013) Tadeusz Nyczek Adam Asnyk
Przedmowa:Tadeusz Nyczek
Montaż:Jan Sieczkowski
Zdjęcia:Zbigniew Wichłacz
Reżyseria:Piotr Szulkin Maciej Englert
Opracowanie:Tadeusz Nyczek
Autor oryginału:Sławomir Mrożek (1930-2013)
Lektorzy:Michał Maciejewski M. Ciunelis Danuta Szaflarska Wiesław Michnikowski Marta Lipińska Piotr Adamczyk Ewa Gawryluk
Ilustracje:Ryszard Kryska
Wydawcy:Oficyna Literacka Noir sur Blanc (1973-2016) Fundacja Klucz (2014) Telewizja Polskal (2014) Wydawnictwo Literackie (1973-2013) TVP S. A (2010) Wydaw. Noir sur Blanc (2002-2010) Of. Wydaw. Noir Sur Blanc (2007) Wydaw. Literackie (1973-2005) Nor Sur Blanc (1999) SEMA (1993) Związek Artystów Scen Polskich (1993) Optimus (1990) Młodzieżowa Agencja Wydawnicza (1989)
Serie wydawnicze:Biblioteka Lektur Szkolnych Biblioteka Lektur Szkolnych - Wydawnictwo Literackie
ISBN:83-08-01312-0 83-203-3463-2 83-7392-070-6 83-7392-125-7 83-86743-34-4 83-86743-50-6 83-88459-77-5 978-83-7392-142-9 978-83-7392-229-7 978-83-7392-263-1 978-83-7392-284-6 978-83-7392-325-6 978-83-7392-327-0 978-83-7392-495-6 83-88459-77-5 83-03-01312-0 83-7392-229-7 83-7392-325-6 83-86743-34-3 83-87643-50-6 83-88458-77-5 978-83-7392-7 973-83-7392-229-7 978-83-7392-323-6 978-83-88459-77-5
ISSN:1233-9873
Autotagi:audiobooki beletrystyka DAISY dokumenty elektroniczne dramat druk epika książki literatura literatura piękna literatura stosowana nagrania podręczniki podręczniki programowane proza recenzje rodzina słuchowiska zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 208 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo