Zagłoba swatem:

komedia w jednym akcie

Autor:
Henryk Sienkiewicz (1846-1916)
Ilustracje:
Szymon Kobyliński (1927-2002)
Wyd. w latach:
1922 - 2020
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
Więcej informacji...
4.0

“Zagłoba Swatem" to krótka komedia Henryka Sienkiewicza, laureata literackiej Nagrody Nobla, jednego z najpopularniejszych polskich pisarzy przełomu XIX i XX w.

(Jan) Onufry Zagłoba to postać literacka stworzona przez Henryka Sienkiewicza w “Trylogii”.

Jest on ucieleśnieniem stereotypu polskiego szlachcica: przejawia skłonność do trunków, tromtadracji, mitomanii. Cechuje go wierność wobec towarzyszy, patriotyzm, dobroduszność i pomysłowość, która często ratuje go z opresji. Zagłoba występuje również w krótkiej, obecnie zapomnianej komedii Sienkiewicza “Zagłoba swatem” oraz w opowiadaniu “Toast”. Oba te utwory są treścią luźno związane z Trylogią Sienkiewicza.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje
  • Krótka, nieomal szkic, w stylu jaki znamy z innych utworów Sienkiewicza, w których Zagłoba miał swój udział, ale napisana w formie niepowieściowej. Dla jednych ciekawa, dla innych może nużąca, lecz z powodu długości ( krótkości ) i tempa akcji każdy bez wysiłku dotrze do puenty. Ciekawa choćby z powodu dylematów jakże współczesnych mimo iż ubranych w przebrzmiałe już konwenanse.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:komedia w 1 akcie komedja komedia w jednym akcie
Autor:Henryk Sienkiewicz (1846-1916)
Ilustracje:Szymon Kobyliński (1927-2002)
Posłowie:Władysław Zawistowski (1897-1944)
Przedmowa:Władysław Zawistowski (1897-1944) Władysław 1954 Zawistowski
Wydawcy:Avia-Artis (2020) Legimi (2020) NASBI (2016-2020) ebookpoint BIBLIO (2016-2020) Ventigo Media (2016) KtoCzyta.pl (2016) IBUK Libra (2010-2016) Imprint sp. z o. o (2010) Of. Wydaw. Graf (1991) Zakład Narodowy im. Ossolińskich (1922)
ISBN:83-85130-75-6 83-85130-77-2 978-83-270-1557-0 978-83-79037-65-0 978-83-8226-012-0
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki komedia książki literatura zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 20 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo