Migracje kobiet:

perspektywa wielowymiarowa

Redakcja:
Krystyna Slany
oraz:
Krystyna Slany
Wydawcy:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2008)
IBUK Libra (2008)
ISBN:
978-83-233-2600-7
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki

e-ISBN: 978-83-233-8474-8 Jest to jedna z pierwszych książek podejmujących niedostatecznie dotychczas w Polsce zbadany fenomen migracji międzynarodowych kobiet, zarówno Polek poszukujących spełnienia swych potrzeb poza granicami naszego kraju, jak i imigrantek szukających pracy w Polsce. Książka potrzebna jest tym bardziej, że proste projekcje poczynione na podstawie ogólnych badań nad migracjami, w tym migrującymi mężczyznami są w tym przypadku zdecydowanie niewystarczające. Nowy paradygmat proponowany przez zespół prof. Krystyny Slany doskonale koresponduje z analogicznymi poszukiwaniami znanych mi europejskich i pozaeuropejskich ośrodków badawczych zajmujących się migracjami międzynarodowymi. Dzięki temu uważny czytelnik tej książki znajdzie w niej odpowiedź nie tylko na pytanie o to, co jest dziś specyficzne dla migrujących Polek oraz kobiet-imigrantek podejmujących pracę (legalnie, a także w szarej strefie), lecz również co jest uniwersalne we współczesnych migracjach, a jednocześnie odmienne (m.in. ze względu na cechy swoiste społeczeństwa informacyjnego, w tym jego możliwości komunikacyjne i transportowe, jurydyzację praw człowieka, Kartę Praw Podstawowych, Europejską Kartę Społeczną i obowiązujące dyrektywy Unii Europejskiej) od dawnych właściwości transgranicznych ruchów wędrówkowych (indywidualnych i zbiorowych). Z recenzji prof. zw. dr hab. Hieronima Kubiaka Należy zwrócić uwagę na metodologię badań wykorzystywaną w realizacji badań, stanowiących podstawę prezentowanych artykułów do tej pracy. Autorki korzystają z jednej strony z różnych źródeł zastanych, często bardzo ograniczonych (dokumenty, dane statystyczne oferowane przez odpowiednie instytucje i organizacje zajmujące się migracjami) oraz źródeł wywołanych ( wywiady z ekspertami oraz biograficzne wywiady z migrantkami). Praca ta lokuje się w nurcie socjologii życia codziennego, bazującej na materiale jakościowym. Autorki tekstów wykorzystują metody jakościowe, które wiele nowego wnoszą do epistemologii genderowej, a także feministycznego empiryzmu pochylającego się nad migracjami kobiet. Z recenzji prof. zw. dr hab.Lucjana Kocika '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo